A Boeing munkavállalóinak sztrájkja megállítja az új amerikai vadászrepülőgép gyártási folyamatát.

A Boeing több mint 3200 munkatársának hétfői munkabeszüntetése jelentős késedelmet okozhat a következő generációs F-47-es vadászrepülőgép gyártási folyamatában. Ez a projekt kulcsfontosságú szerepet játszik az Egyesült Államok jövőbeli légi fölényének biztosításában, így a helyzet komoly aggodalmakat vet fel a program előrehaladása szempontjából.
A Boeing dolgozói a repülőgépgyártó vállalat Missouri és Illinois állambeli vadászgépgyártó bázisain hétfőn sztrájkba léptek, mivel mintegy 3200 dolgozó a módosított négyéves munkaszerződés elutasítása mellett szavazott - közölte a Gépészek és Repülőgépipari Dolgozók Nemzetközi Szövetsége (International Association of Machinists and Aerospace Workers) szakszervezet.
A sztrájkok hátráltathatják az új, hatodik generációs F-47-es vadászrepülőgép gyártásának időpontját, amelynek megvalósítását Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke saját kezűleg támogatja. Trump a gépet a "valaha készült legkorszerűbb, legmagasabb szintű és leghalálosabb repülőgépnek" titulálta.
"A vadászrepülőgépek minden egyes jellemzőjét figyelembe véve eddig még soha nem létezett olyan, ami akár csak nyomába érhetett volna" - fűzte hozzá.
Néhány amerikai hírügynökség jelentése szerint az F-47-es repülőgép elnevezése szimbolikusan utal az Egyesült Államok 47. elnökére.
A szakszervezet az X platformon közzétett posztjában arról számolt be, hogy "3200 magasan képzett IAM Union tag a Boeingnél éjfélkor sztrájkba kezdett, mert elegük lett".
A szavazásra azután került sor, hogy a tagok a múlt héten elvetették a nehéz helyzetbe került repülőgépipari óriás előző ajánlatát, amely négy év alatt 20%-os béremelést ígért.
"Az IAM 837-es körzetének tagjai olyan repülőgépeket és védelmi rendszereket fejlesztenek, amelyek garantálják országunk biztonságát" - nyilatkozta Sam Cicinelli, a szakszervezet középnyugati területi alelnöke egy friss közleményében.
"Nem csupán egy szerződésre van szükségük, hanem olyan megállapodásra, amely garantálja családjaik biztonságát és méltón elismeri kivételes szakmai tudásukat."
A korábbi szavazás idején a szakszervezeti vezetők az ajánlat elfogadását javasolták, "mérföldkőnek számító megállapodásnak" nevezve azt, és azt mondták, hogy javulni fognak az egészségügyi, nyugdíj- és túlóra-juttatások.
A szakszervezeti tagok egyhetes türelmi idő után elutasították a legutóbbi javaslatot.
"Szomorúan értesültünk arról, hogy munkatársaink elvetették azt az ajánlatot, amely 40%-os átlagos bérnövekedést kínált, és megoldást nyújtott volna az alternatív munkarenddel kapcsolatos legfontosabb kihívásaikra" - nyilatkozta Dan Gillian, a Boeing Air Dominance alelnöke és vezérigazgatója, egyben a St. Louis-i telephely vezetője.
Készen állunk a sztrájkra, és maradéktalanul megvalósítottuk a vészhelyzeti tervünket, hogy azok a munkatársaink, akik nem vesznek részt a sztrájkban, továbbra is zökkenőmentesen segítsenek ügyfeleinknek.
A Boeing nehéz helyzetben van, miután két Boeing 737 Max típusú repülőgépe is lezuhant, az egyik 2018-ban Indonéziában, a másik 2019-ben Etiópiában, 346 ember halálát okozva. 2025 júniusában pedig az Air India által üzemeltetett Boeing Dreamliner gépek egyike zuhant le, legalább 260 ember halálát okozva.
Az F-47-es szerződés egy új korszakot nyit a légierő technológiai versenyében, megszüntetve a Lockheed Martin évtizedes monopóliumát az amerikai lopakodó vadászgépek gyártásában. Ezzel véget ér az F-22 és F-35 programok óta tartó, közel két évtizedes dominancia, és egyúttal jelentős pénzügyi támogatást nyújt a Boeing számára, amely a közelmúltban tapasztalt komoly veszteségei után keresett megoldásokat.
Trump igyekezett életre kelteni a korábban jelentős szerepet betöltő vállalatot azzal, hogy a Boeing utasszállító repülőgépek beszerzését integrálta az Európai Unióval nemrégiben aláírt kereskedelmi megállapodásba.
A múlt héten a Boeing bejelentette, hogy a második negyedévben jelentős javulást mutattak a bevételeik, míg a veszteségek csökkentek. A cég 611 millió dolláros, körülbelül 528 millió eurós veszteséget könyvelt el az idei második negyedévben, ami éles kontrasztot mutat a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt 1,44 milliárd dolláros, azaz 1,24 milliárd eurós veszteséggel.