Romániában a felnőtt lakosság körében egyharmadnyi ember küzd a funkcionális analfabétizmus problémájával.

Megérkezett Szabó Ádámék kis csodája: bemutatjuk az első képet a picúról, akinek már a nevét is felfedték!

Az IRES közvéleménykutató intézet együttműködésben a bukaresti Politikatudományi és Közigazgatási Egyetemmel (SNSPA) végzett kutatás keretében több mint 4000, 15 év feletti résztvevő körében vizsgálták a hétköznapi élethelyzetekben előforduló "feladatok" teljesítési képességét. A kutatás során olyan tevékenységeket teszteltek, mint például űrlapok kitöltése, grafikonok értelmezése és hirdetések elolvasása, amelyek az írásbeli megértés és a számtani készségek szintjét mérték.

A nemek közötti különbség nem volt jelentős. Ugyanakkor a falusiak körében a szövegértési készségek terén majdnem 9 százalékponttal gyengébb teljesítményt mutatnak, mint a városi lakosok, míg a matematikai képességek esetében a falusiak lemaradása 6 százalékpont.

Igazán meghatározó különbséget - ami a városiak és falusiak közti eltérést is befolyásolja - az iskolázottság függvényében észleltek a kutatás készítői: a legfeljebb 8 osztályt végzett alanyoknál 43 százalékos, a középiskolát végzetteknél 14 százalékos, a felsőfokú képzettséggel rendelkezőknél pedig 6,5 százalékos volt a funkcionálisan analfabéta válaszadók aránya.

Az Edupedu azt is kiemelte, hogy megalapozatlan "mítosznak" bizonyult az a - kommunizmus iránt nosztalgiát táplálók által terjesztett - nézet miszerint "régen komolyabb volt az iskola" Romániában: a súlyos funkcionális analfabetizmus aránya több mint kétszer akkora (43 százalék) a 65 év felettiek körében, mint a 35 év alattiak (20 százalék) esetében.

Egy néhány évvel ezelőtt végzett kutatás rávilágított arra, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság körében minden negyedik ember funkcionális analfabétának számít. Az Edunext jelentése szerint 2018-ban körülbelül 90 ezer ember szövegértési, számolási és digitális problémamegoldó készsége annyira hiányos volt, hogy nem érte el a foglalkoztatottak leggyengébb tíz százalékának szintjét. Ez a csoport, amely gyakorlatilag alig tud írni, olvasni és számolni, a regisztrált álláskereső férfiak 31 százalékát, míg a nők 41 százalékát tette ki.

Az Eduline a legutóbbi szövegértési kompetenciamérés eredményeire támaszkodva számolt be arról, hogy a nyolcadikos diákok körülbelül 25%-a csupán alapvető információk értelmezésére vagy visszakeresésére képes.

Related posts