Az élmény maga az utazás: egy kis, fürge autóval felfedeztük Ausztria csodás kanyarjait, ahol minden egyes forduló új felfedezéseket és felejthetetlen pillanatokat tartogatott számunkra.

Budapesttől alig 3 órányi autóútra kezdődnek az osztrák hegyi élvezetek - a patika minőségű aszfalttal csábító kanyargós szerpentineket egy Mazda MX-5-tel, a roadsterek kapudrogjával és kvintesszenciájával hágtuk meg.
Kicsit túlzás már a hőség, amit a 35 fokos budapesti kánikula hoz, vagy talán csak egy kellemes autózásra vágyunk az osztrák Alpok festői tájain?
Ilyenkor a legtöbbünk elméjében az osztrák panorámautak csodái elevenednek meg, mint például a Großglockner Hochalpenstraße vagy a nemrégiben télen felfedezett Timmelsjoch-hágó. Ezek a helyek valóban lenyűgöző élményekkel várják az utazókat, ám érdemes megjegyezni, hogy egy 8-10 órás autóútra van szükség, hogy elérjük őket. Ráadásul a nyári főszezonban olyan tömegek lepik el ezeket az útvonalakat, mint Bécs belvárosát advent idején.
Szerencsére számos olyan lehetőség áll rendelkezésre, amely közelebb van, és szinte forgalomtól mentes környezetével ideális helyszín az önfeledt autózás élvezetéhez.
Három nap alatt 1200 kilométert tekertünk bele egy Mazda MX-5-be a szomszédban, jövünk a fotókkal gazdagon illusztrált élménybeszámolóval.
Ha értelmetlen számháború helyett egyszerűen csak örömautózni szeretnénk, akkor lehetőség szerint érdemes valamilyen kicsi, könnyű és őszinte technikát felvonultató járgányban gondolkozni, valami olyasmiben, mint amilyen a Mazda MX-5.
A japán roadster, amely már negyedik generációját éli, lenyűgöző méretekkel bír: mindössze 4 méter hosszú, és alig 1 tonnát nyom, így igazi könnyűsúlyú versenyző. A váltója kézi kapcsolású, ami igazi élményt nyújt a vezetés során. A hátsó kerekei hajtottak, és a vászontető egy sima mozdulattal hátracsapható, lehetővé téve, hogy a szél szabadon fújjon. Emellett az elektronikus őrangyala is kikapcsolható, így teljes mértékben a vezető kezei között van az irányítás élménye.
A legújabb modell friss dizájnnal, nagyobb képernyővel és USB-C portokkal érkezett, de ezek a változtatások valójában nem túl izgalmasak. Ami viszont valóban figyelmet érdemel, az az, hogy a típus jelenleg már csak a 132 lóerős, 1,5 literes motorral érhető el, ami sajnos nem elhanyagolható tényező.
Örömmel tapasztaltuk, hogy egy 184 lóerős, 2 literes verziót kaptunk tesztelésre, ami számos szempontból sokkal inkább illik a hegyi szerpentinek kihívásaihoz. Azonban fontos kiemelni, hogy a következőkben bemutatott tájakat bármilyen autóval érdemes felfedezni.
Legfeljebb az intenzitás mértéke lehet egy kicsit, vagy akár jelentősen eltérő.
Budapestről az M1-es autópályán indultunk útnak, majd az M85-ös úton folytattuk utunkat Ausztria irányába. Sopron és Bécsújhely mellett elhaladva mindössze 3 óra alatt teljesítettük a 280 kilométeres távot, elérve első úti célunkat.
A Hohe Wand egy lenyűgöző karsztfennsík, amely 8 kilométer hosszú, 2,5 kilométer széles, és 1132 méter magasra emelkedik. Ez a varázslatos hely a hegymászók és a siklóernyősök paradicsoma, de azok számára is ideális, akik csupán egy kis kikapcsolódásra, kirándulásra vágynak a természet ölelésében.
A 120 méteres szakadék fölé épített panorámakilátóhoz egy viszonylag rövid, de annál izgalmasabb kanyargós ösvény vezet, amely meredeken emelkedik. Ezen az útvonalon egy hűséges barátunk, a kettes sebességi fokozat, vagy éppen az e-bike, ha éppen azt dobja a gép, segít nekünk felfedezni a csodálatos tájat.
Miután a hegyi kávézó kedves tulajdonosától sikerült beszereznünk egy fantasztikus osztrák Après-ski Spotify lejátszási listát, némi kényelmes pihenés a pokrócok között után máris útnak indultunk Puchberg am Schneeberg varázslatos vidéke felé.
A 26-os úton 18 kilométert autóztunk a tolómétert egészen 2076 méterig kimaxoló Schneeberg hegység észak-keleti részéhez, ahol többek közt egy kiváló oldtimer múzeum is található, ami viszont csak előzetes bejelentkezéssel látogatható.
A környékbeli izgalmasan tekergő vékonyka utak szombat délután szinte üresek voltak, és Prigglitz mellett csak azért ejtettünk meg egy rövid pihenőt, hogy megtekintsük a hatalmas Gasteli birtok nemzetközi művészek által készített egyedi műtárgyait.
Melyek a mezőn szétszórva pihennek és teljesen ingyen elemezhetők ki.
A Rax hegység lábánál megbújó Recihenau an der Rax varázslatos kastélyai és impozáns villái vonzzák a látogatókat, akik bátran nekivághatnak a kalandnak, és megtölthetik kulacsaikat a friss, jéghideg forrásvízzel.
Ugyanezt isszák egyébként a bécsiek, ugyanis az osztrák főváros víznyerőhelyei ezen a környéken találhatók.
A 60 kilométer hosszú és 12 kilométeres szakaszon evezhető Schwarzau folyó mellett élvezetesen autózhatunk északi irányba a pompás 27-es úton, majd pedig a 21-esen irány Mariazell. Ide napnyugtakor érkeztünk és a kegytemplom helyett ezúttal a közeli Erlaufseet tekintettük meg.
A kristálytiszta víz tükrében megcsillanó napfény mellett egy gyönyörű, zöldellő gyepes szabadstrand terül el, ahol a napunkat Leberkäse zsömlével és Almdudlerrel koronáztuk meg. Itt, a természet ölelésében töltöttük el első napunkat, élvezve a nyugalmat és a friss levegőt.
Fedezd fel Alsó-Ausztria legnagyobb természetes hegyi tavát, a lenyűgöző Lunzer See-t, amelyet impozáns erdős hegyek ölelnek körül. Ahelyett, hogy a fizetős strandot választanád, merülj el a romantikusabb szabadstrand varázsában, ahol a természet közelsége és a békés légkör garantáltan felejthetetlen élményekkel ajándékoz meg.
Ne aggódj, itt egy ingyenes és rendezett mellékhelyiség vár rád, sőt, kompresszorral gyorsan és ingyen felfújhatod a SUP-odat is! A parkolás ugyan fizetős, de az osztrák precizitásnak köszönhetően minden részletre figyelnek.
Ottjártunkkor 18 fokos volt a teljesen átlátszó víz, ami ily módon fényévekkel jobban frissít, mint a 28 fokos Balaton. Elsőre lehet, hogy hidegnek tűnik, de mindenképpen érdemes egy próbát tenni - nemcsak testünk, lelkünk is felfrissül az alpesi mártózástól.
A 31-es úton nyugat felé haladva, majd a 115-ös úton délre kanyarodva, mindössze egy óra alatt elérhetjük a 60 kilométerre található Sankt Gallen városát. Itt érdemes 15 percet szánni arra, hogy felkapaszkodjunk a múltba, és felfedezzük a 1278-as évbe repítő vár csodáit.
Az utóbbi könnyedén elérhető, sem katonai alakulat, sem a pénztáros néni nem gördít akadályt az utunkba, és a jutalmunk egy lélegzetelállító, 2 kilométeres hegycsúcsokat felvonultató körpanoráma lesz.
A 117-es úton alig 20 perc alatt megközelíthető Admont, mely stájerországi város elsősorban dupla tornyos templomú ezer éves bencés apátságáról ismert - itt található a világ legnagyobb kolostori könyvtára.
A 117-es, majd a 114-es úton való dél felé haladás igazi élmény, hiszen ezek az utak lenyűgözően kanyargósak, és a tempó is magával ragadó. Érdemes felfedezni őket, mert minden kanyar új meglepetéseket tartogat!
Hohentauernnél a Weberteich tótól fizetős út kanyarog fel közel 5 kilométer hosszan az 1725 méter magasan található Edelrautehüttéig - az út murvás és rázós, így nem a petrolhead élvezkedésről, hanem a természeti szépségek barátságosan lomha befogadásáról szól.
A csendesen kolompoló tehenek által körülvett hüttétől remek rálátás nyílik a 2448 méteres Großer Bösensteinre.
Az 1926-ban épült bájos kis házikó nem csupán étkezési lehetőségeket kínál, hanem szálláshelyként is szolgál. Az éjszakai díj 36 euró fejenként, de az igényelt szobák viszonylag kicsik és eléggé sötétek, valamint saját fürdőszobával nem rendelkeznek. Mégis, a hegymászók számára ideális választás, és természetesen reggelivel is kedveskednek a vendégeknek a tartózkodás során.
Admontból a 146-os, majd a 24-es úton folytattuk a kanyarvadászat izgalmas kalandját, ezúttal a hatalmas hegyek szorító ölelésében. A völgy irányába zúgó folyóvíz zenei aláfestése adta meg az alaphangulatot, miközben a természet csodáit felfedezve haladtunk előre.
A 82 kilométer hosszú Salza folyó varázslatos tájakkal ölelt 40 kilométeres szakasza igazi paradicsom a vadvízi evezés szerelmeseinek. Még a nyár közepén is jéghideg víz csobog a medrében, így a fürdőzés helyett sokkal inkább a rafting izgalma kínál felejthetetlen élményeket. Itt a kaland és a természet közelsége garantálja a felejthetetlen pillanatokat!
Az önfeledt autózás élménye közben érdemes megállni egy rövid pihenőre a Hochschwabblicknél. Itt csodás panoráma tárul elénk a Hochschwab hegység 2277 méter magas csúcsára, amely lenyűgöző látványt nyújt, és tökéletes alkalmat ad a természet szépségeinek élvezetére.
Csupán 18 kilométer választott el minket Mariazelltől, ahol a hazafelé vezető úton megálltunk, hogy csodáljuk a 1270 méter magas Bürgeralpe lábánál álló gyönyörűen felújított és korszerűsített impozáns bazilikát.
A hársfából készült, 47 centiméter magas Madonna-szobor mellett érdemes felfedezni a magyar oldalkápolnát is, amely egészen 1991-ig, az esztergomi újratemetésig Mindszenty József hercegprímás végső nyughelyéül szolgált.
Az MX-5 élményei szinte végtelenek, kivéve talán a monoton autópályázást, ahol a kis japán gép – még csukott tető mellett is – már-már elviselhetetlen zajt produkál. Ezért is érdemesebb inkább a kisebb, de izgalmasabb utakon kalandozni, ahol a vezetési élmény valóban felér a legmagasabb szintű adrenalinnal.
A sógoroknál az autópályákon ugyanúgy 130 km/h a megengedett sebesség, mint nálunk, de lakott területen kívül 90 helyett 100 km/h a határ. Az általunk felfedezett területeken a közlekedés szabályozása összességében nem túl szigorú; a városon kívül csupán a szükséges helyeken találkozhatunk 70 km/h sebességkorlátozó táblákkal.
Az élményautózás varázsát semmi sem zavarja meg, hiszen a tempó gyakran magával ragadó, és a helyi sofőrök is lelkes partnerek ebben a kalandban. A gyorshajtás itt nem elterjedt gyakorlat, mivel nemcsak költséges mulatság, de akár az autó elkobzását is eredményezheti. Ráadásul sok helyen nehéz észlelni a sebességmérő készülékeket, és a hagyományos, kézi sebességmérés is előfordulhat, ami még inkább óvatosságra int.
A digitális platformokon elérhető autópálya-matrica ára naponta 9,30 euró, míg 10 napra 12,40 eurót kell kifizetni. A 95-ös benzin ára pedig benzinkúttól függően literenként 1,45-1,65 euróba (580-660 forint) kerül.
Az MX-5 egy igazi meglepetés volt, hiszen a hosszú, 1200 kilométeres túra alatt kereken 7 literes átlagfogyasztást produkált. És mindezt úgy, hogy a kanyarokat igazán élvezte! Hát igen, ilyen az, amikor egy autó ügyesen van megépítve: kis méret, könnyű súly és alacsony profil – mindez hozzájárul ahhoz, hogy élménydúsan és gazdaságosan róhassuk a kilométereket.
A benzintank kapacitása csupán 45 liter, de ennek ellenére a jármű hatótávja megközelítőleg 600 kilométerre rúg, ami figyelemre méltó teljesítmény.
Szállást esténként az utolsó pillanatban foglaltunk Booking applikációval - pár perc alatt sikerült találni olyan hotelszobákat, melyek 2 főre reggelivel együtt 100-120 euróba kerültek. Persze nem ötcsillagosak, de mind takaros, tiszta helyek voltak.
Az éttermek árai kicsit borsosabbnak tűntek, mint amit otthon megszoktunk. Viszont van egy titkos ajánlásunk: a Billákban kapható friss, meleg Leberkäse szendvics! Ez a finomság egy puha zsömlében érkezik, ami normál, sajtos vagy fűszeres húskenyérrel van töltve. Igény szerint megbolondíthatod ketchuppal, majonézzel vagy mustárral – mindez csupán néhány euróért!
Bármely parkolóautomatánál és még erdőszéli sorompónál is tudtunk bankkártyával fizetni, de például az egyik kisváros főterén a neves cukrászdában csak készpénzt fogadtak el, így nem árt, ha van nálunk némi euró. A térerővel nem igazán volt gond, néhány kivételtől eltekintve a hegyekben is tudtunk telefonálni és akár 5G mobilnetezni.
Alsó-Ausztria és Stájerország hegyei valóban lenyűgözőek, és minden várakozást felülmúlnak. Csak néhány órányi utazásra vagyunk tőlük, és érkezésünkkor egy olyan világ fogad, amely nemcsak a vezetés örömét kínálja, hanem a természet szépségeivel és a gazdag kulturális élményekkel is feltölt. Akár kirándulni, akár sportolni vágyunk, ezek a régiók tökéletesen megfelelnek minden igényünknek.
Igazán szerencsésnek éreztük magunkat, amikor a Mazda MX-5 volánja mögött fedezhettük fel a helyi szerpentineket. Azonban határozottan kijelenthetjük, hogy még a legszokványosabb, mondhatni unalmas családi kombival is megéri felfedezni a régió kanyargós útjait. A táj szépsége és a kanyarok izgalma minden járműben különleges élményt nyújt.
A kis japán roadster magával ragadóan elbűvölt minket, pörgős és karakteres motorjával, valamint lenyűgözően precíz manuális váltójával. Kormányzása rendkívül pontos, míg a futómű barátságos és közvetlen érzetet ad. A gázpedál használatával történő kanyarodás lehetősége pedig igazi élményt nyújt, amely felejthetetlen pillanatokat ígér.
Egy hátrány, hogy az autópályán tapasztalható zajszint meglehetősen zavaró, és bár a 130 literes csomagtartó elegendő helyet biztosít két ember napi szükségleteinek, az utastér kialakítása nem éppen a legpraktikusabb. Még a kisebb holmik elhelyezése is nehézkes, ami megnehezíti a dolgok gyors és kényelmes kezelését.
Talán a legnagyobb hátrány, hogy a károsanyag-kibocsátási előírások Európában végleg eltüntették a 2 literes "big block" motorokat. Hiszen nem a hatalmas, figyelemfelkeltő divatterepjárók, hanem az olyan kisautók, amelyek jellemzően 7 literes fogyasztásukkal hódítanak, jelentenek igazán fenyegetést a környezetünkre.
Magyarországon az MX-5 ára 13,3 millió forintról indul, és a legjobban felszerelt Homura változatért már 16 millió forintot kell fizetni. Bár ez nem kis összeg, a vásárlók cserébe egy igazi 18+ kategóriás élményautót kapnak, amely minden sofőr és utas számára felejthetetlen örömforrást jelent. Ez a kis roadster nem csupán a teljesítményével, hanem a vezetési élményével is lenyűgöz, így biztosan mosolyt csal az arcokra minden alkalommal, amikor az utakon száguldanak vele.