Fenntarthatóság az intralogisztikában: A vezető nélküli targoncák és mobil robotok hazai piaci elterjedése fokozatosan, de biztosan bontogatja szárnyait.

Amikor egy webáruházból rendelt termék megérkezik hozzánk, vagy éppen egy bolt polcáról választunk ki valamit, ritkán merül fel bennünk, hogy mi mindennek kellett megtörténnie ahhoz, hogy az áru eljusson hozzánk. A háttérben az intralogisztika mechanizmusa működik: az anyagmozgatás, raktározás és gyártás közötti precíz, összehangolt logisztikai folyamatok komplex rendszere. Ez a szektor a gazdaság elengedhetetlen, de sokszor háttérbe szorított motorja, amely jelentős hatással bír a környezetünkre is. A terület egyik kiemelkedő hazai szereplője, a Jungheinrich, ambiciózus célokat tűzött ki: azt szeretné, hogy 2030-ra saját működése szén-dioxid-semleges legyen, míg 2050-re az egész értéklánca elérje a nettó zéró kibocsátást.
Az utóbbi években Magyarországon jelentős átalakuláson mentek keresztül az intralogisztikai rendszerek, amelyek egyre modernebbé és intelligensebbé váltak. Ez a fejlődés már nem csupán a legnagyobb cégek privilégiuma, hanem egyre inkább elérhetővé válik a kisebb vállalatok számára is. A Jungheinrich Hungária Kft. aktívan részt vett több magyar cég intralogisztikai folyamatainak korszerűsítésében, és közel 150 szakember közreműködésével alapos kutatást végeztek a hazai helyzet feltérképezésére.
Kutatási eredményeik alapján, bár a targoncák és kézi raklapemelők (békák) szinte mindenhol alapfelszerelésnek számítanak, az automata tárolórendszereket csak a cégek 11 százaléka, a vezető nélküli targoncákat vagy mobil robotokat (AGV, AMR) pedig mindössze 10, illetve 7 százalék használ rendszeresen. 75 százalék semmilyen automatizálási megoldást nem használ. Pedig a válaszadó cégek több mint fele több műszakban is üzemel, és náluk különösen gazdaságossá és fenntarthatóbbá tehető a mindennapi üzemeltetés.
Az iparág szakemberei szerint Magyarországon a legfőbb kihívások közé tartozik a magas költségszint, a túlzott mennyiségű manuális munka, valamint a munkaerőhiány. Ezen kívül a raktárkapacitás korlátozottsága és a határidők betartásának nehézségei is jelentős problémát jelentenek. A megkérdezettek válaszaiból kiderült, hogy a hazai cégek nyitottak az innovációkra és fejlesztésekre, ám a megvalósításukhoz elengedhetetlen a pénzügyi támogatás és a technológiai tanácsadás. E nélkül sok esetben nem valósulnak meg a tervezett fejlesztések, ami hátráltathatja a fenntarthatósági célok elérését.
Megújuló energiával és körkörös gazdasággal a fenntarthatóságért
A Jungheinrich vezető szerepet vállal a globális fenntarthatóság előmozdításában. Ambíciójuk, hogy 2030-ra működésük során teljes mértékben megszüntessék a szén-dioxid-kibocsátást, míg 2050-re a teljes értékláncuk nettó zéró kibocsátásra törekedjen. Eddigi eredményeik ígéretesek: a 2024-es évre vonatkozóan az üvegházhatású gázok kibocsátása 5,8%-kal csökkent, az energiafelhasználásból származó kibocsátás pedig 15,9%-kal mérséklődött. Ezt a fejlődést a megújuló energiaforrások nagyobb arányú alkalmazása és az energiahatékonyság javítása segítette elő. Jelenleg telephelyeik több mint 80%-a már megújuló energiával üzemel.
A körkörös gazdaság elvének követése kiemelkedően fontos célkitűzés számukra, amely arra ösztönzi őket, hogy a termékeket ne csak egyszer használják, hanem igyekezzenek újrahasznosítani vagy felújítani, ahelyett, hogy egyszerűen eldobnák őket. A Jungheinrich 2024-re közel 7000 használt gép felújítását valósította meg: egy ilyen gép újraélesztése akár 80%-kal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár, mint egy teljesen új berendezés gyártása.
A gyártásban is keresik a környezetbarát megoldásokat. Például a targoncák festéséhez használt, nagy energiaigényű sütőkemencék gázfelhasználásának csökkentésére tesztelnek új technológiákat. Figyelnek a termékek teljes életciklusára is. 30 legnépszerűbb termékcsaládjuknál feltűntetik, mennyi szén-dioxidot bocsát ki az adott gép a gyártástól a használaton át a leselejtezésig.
A Jungheinrich elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt nemcsak saját tevékenységei, hanem nemzetközi szervezetek is elismerik. A vállalat már negyedik éve büszkélkedhet a legmagasabb, EcoVadis Platinum minősítéssel, amelyet csupán a világ vállalatainak 1%-a ér el. Továbbá, a Science Based Targets kezdeményezés által jóváhagyott kibocsátáscsökkentési célok garantálják, hogy a Jungheinrich klímastratégiája összhangban áll a párizsi klímaegyezmény 1,5°C-os célkitűzésével.