A rákosrendezői üggyel kapcsolatos események újabb fejezethez érkeztek: a Budapest Közművek gyakorolta elővásárlási jogát.

A Stockton a megadott határidőn belül nem élt a Rákosrendező vasútüzemhez kapcsolódó, nem szükséges területein fennálló elővásárlási jogával. Ennek következtében a vevői pozícióba kizárólag a Fővárosi Önkormányzat által birtokolt Budapest Közművek (BKM) lépett be, amint azt a legfrissebb sajtóközlemény is megerősíti. A megkötött szerződés értelmében a BKM-nek 8 napon belül be kell mutatnia egy anyavállalati garanciát vagy annak megfelelő biztosítékot az állam felé, amely az első két vételárrészletet, összesen körülbelül 30,5 milliárd forintot érinti. Ezen felül, 10 munkanapon belül gondoskodnia kell az első vételárrészlet, azaz a teljes vételár 25%-át kitevő 12,7 milliárd forint teljes körű kifizetéséről is.
A Magyarország és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti nemzetközi megállapodás keretében hozott kormányzati döntés értelmében 2025. január 16-án megkezdődött a Rákosrendező vasútüzemhez nem elengedhetetlen területek értékesítése. Az adásvételi szerződés alapján a Budapest Közművek és a Stockton rendelkezett elővásárlási joggal az érintett ingatlanokon, amely jogok gyakorlására a terület értékesítését lebonyolító Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) megfelelő határidőt biztosított. Ezt a hírt a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóközleményében hozták nyilvánosságra.
A nyitva álló határidőn belül
Csak a Budapest Közművek élt az elővásárlási jogával, így az adásvételi szerződés érvényesen megkötésre került a Magyar Állam, mint eladó és a Közművek között.
Az elővásárlási jog gyakorlásához az szükséges, hogy az adásvételi szerződés minden egyes feltételét maradéktalanul teljesítse, ideértve az ügylet tárgyát, a vételárat és a fizetési feltételeket, valamint a szerződéses biztosítékokat és egyéb vonatkozó körülményeket is. A BKM nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a társaság teljes mértékben elfogadja az ingatlan-adásvételi szerződésben rögzített feltételeket, kiterjedten minden egyes részletre.
A megállapodás szerint a BKM-nek a szerződés aláírását követő nyolc napon belül be kell mutatnia az állam számára az anyavállalati garanciát vagy annak megfelelő biztosítékot az első két vételárrészlet, összesen körülbelül 30,5 milliárd forint értékében.
Emellett 10 munkanapon belül intézkednie szükséges az első vételárrészlet, vagyis a teljes vételár 25%-át kitevő 12,7 milliárd forint maradéktalan megfizetéséről.
A terület birtokbavételének következő lépése a MÁV-al kötendő szerződés megállapítása, amely az ingatlanok használati megosztását hivatott szabályozni. A feleknek erre 60 nap áll a rendelkezésére. Ezen kívül a környezeti károk és hulladékok kezelése, valamint a kapcsolódó kockázatok viselése a BKM feladata.
A területen tervezett jövőbeli fejlesztésekre vonatkozó fővárosi elképzelések megvalósítása érdekében
az új tulajdonosnak lehetősége van egyedi jogalkotási és szabályozási igényeit jelezni a magyar állam felé,
A BKM-nek, hasonlóan az állam által végrehajtandó infrastruktúrafejlesztésekhez, a szerződéskötést követően 6 hónapon belül egyedi megállapodásokat kell létrehoznia az Építési és Közlekedési Minisztériummal, amelyek a fejlesztések tartalmát, részleteit és ütemezését ölelik fel.
A szerződéses konstrukció értelmében a második vételárrészlet megfizetésére abban az esetben köteles a fővárosi vállalat, ha a fenti megállapodások szerinti szabályozási változások hatályba léptek, az ingatlanokon nincs folyamatban peres eljárás, illetve ha a szükséges telekalakítások megvalósultak.
Az utolsó vételárrészlet kifizetése az állami infrastruktúra fejlesztések befejezése után, de legkésőbb 2039. március 25-ig esedékes.