Miért is ne? Képzeld el, egy lánctalpas Skoda vette kezdetét a kertépítésnek Nógrádban! Ez a különleges jármű nem csupán a megszokott útviszonyok között boldogul, hanem most a természet lágy ölén is megmutatta tudományát. A fűnyírás és a földmunka új dime
Martin a II. világháborús haditechnikai szenvedélyéből merített inspirációt az átalakításhoz
Ahogyan arról a Blikk tavaly decemberben beszámolt, három évnyi kitartó munkálatok után valósult meg a nógrádmegyeri Skoda-rajongó, Trenka Martin egyedülálló vasszörnye: egy veterán Skoda 120 alá épített lánctalpas különlegesség. Ez a furcsa hybrid, amely sem traktor, sem tank, kezdetben csak a különleges járművek bemutatóin és márkatalálkozókon varázsolhatta el a nézőket. Azonban most a büszke tulajdonos éles váltásra szánta el magát. A traktor szerepét vette fel ez a különleges modell, és – mindenki meglepetésére – nemcsak, hogy helytállt, hanem ki is tűnt a mezőgazdasági gépek sorából!
Sokszor mondták már nekem, hogy nem vagyok normális és miért nem értelmesebb, a világ fejlődése szempontjából hasznos dolgokkal töltöm az időm. De hát nekem ez csak hobbi, rendesen dolgozom magasépítészként, csak utána skodázom
„Egy igazi kihívás volt, de megérte!” – mesélte lelkesen a fiatal ezermester a Blikknek, miközben széles mosollyal az arcán mutatta be saját készítésű lánctalpas erőgépét, amelyet egy régi autóból varázsolt elő, saját ötletei és tervei alapján.
A másik szenvedélyem a történelem, különösen a II. világháború haditechnikai vívmányai iránti vonzalom. Ebből született meg a lánctalpas járművek iránti rajongásom, amelyet a kettő egyesítése eredményezett: így jött létre a Skoda-monstrum.
A kész műnek "skodájára" jártak a szomszédok, majd a járműbemutatók népe is, s mivel a közúti közlekedésre alkalmatlan, Martin csak a kertek alján próbálgatta ki a gépét. Hogy megtanulja a lánctalpas járművek vezetésének fortélyait, tavasszal még Tapolcára is elment, ahol egy haditechnikai parkban, élményvezetésre befizetve igazi tankos veteránoktól leste el, hogyan kell fordulni, pördülni, a tankkal, miképpen lehet "megtáncoltatni" a lánctalpakat.
Itthon gyakoroltam, amikor hirtelen megszólalt valaki, mondván, hogy se traktort, se traktorost nem tud találni, akit felkérhetne egy kis tereprendezésre. Fákat kellett volna kiásni gyökerestől egy olyan kertből, amit veteményesnek szántak.
Nem tudom pontosan, honnan merítettem a bátorságot, de végül is megérkeztem a kertbe a Skodámmal, hogy felfedezzem: hol is bújnak el azok a fák?
Azt állította, hogy a legfontosabb, hogy gyári motorral sosem vágott volna bele a fanyűvésbe, hiszen az egyszerűen képtelen lett volna megmozdítani a lánctalpakat. A Skoda szívében egy 2,5 literes dízel Ford aggregátor pulzál, ami egy cseppnyi reményt ad a különleges kihívás sikeres teljesítésére.
Eleinte a gép kicsit ellenállt, mintha csak a sár és a fához kötöttség miatt meg akarta volna mutatni, ki az úr a háznál. A csavarjai feszült, a hegesztési pontok pedig recsegtek a feszültségtől. De aztán ráéreztem a működésére, és megtaláltam a közös hangot vele. Végül együtt legyőztük a fákat!
- egy széles mosoly terült el Martin arcán. Itt pedig videón is megtekintheti, hogyan teljesít akció közben a Skoda.
- Azért öles tölgyeknek nem esnék neki, abba beleszakadna a gépem, de kisebb munkákra vevő vagyok, persze, csak baráti alapon.
Martin már azt az alap Skodát is tesztelte a sárban, amelyből később a lánctalpas Skoda traktort megálmodta. A dagonyázás korábban még négy keréken zajlott, kanyargós, úttalan utakon, de az autó akkor sem okozott csalódást. A következő projektje még titokban marad, de egy biztos: nem tervez ágyúcsövet a lánctalpas gépre, inkább marad a minitank, hogy harcoljon a fák ellen a zöld fronton.