Intrum: A vállalatok folyamatosan rövidítik a fizetési határidőket.

Május 22-én kerül megrendezésre a Portfolio Hitelezés 2025 konferencia, ahol a banki és hitelközvetítői szektor kiemelkedő szereplői fognak összegyűlni, hogy áttekintsék a legfrissebb piaci és szabályozási fejleményeket. Ne hagyd ki ezt a remek lehetőséget, érdemes ott lenni!

Az európai vállalatok körében egyre hangsúlyosabbá válik a pénzügyi stabilitás és a fizetési határidők szigorúbb betartása. Noha a cégek több mint fele még mindig küzd a likviditási problémákkal és a késlekedő kifizetésekkel, egyre többen keresnek innovatív megoldásokat a követeléskezelés hatékonyabbá tételére. Az Intrum legújabb Európai Fizetési Jelentése (EPR) alapján Magyarországon az üzleti döntéshozók 53%-a már szigorított a fizetési feltételeken, ezzel túlszárnyalva az uniós átlagot, amely 48%-ra tehető.

Az európai fizetési jelentés (EPR) részletes betekintést ad az európai cégek pénzügyi szokásaiba. Elemzi a késlekedett kifizetések mértékét, a számlák rendezésének szokásait, valamint feltárja a pénzügyi kockázatokkal kapcsolatos legújabb trendeket.

A gazdasági nehézségek következtében sok vállalat újraértékelte pénzügyi megközelítését. A kutatások szerint a vezetők közel 60%-a a meglévő üzleti kapcsolatok fenntartása érdekében hosszabb fizetési határidőket választott, míg 47% azt is hangsúlyozta, hogy ez a lépés a partnereik esetleges csődjének kockázatát hivatott csökkenteni.

Ma azonban egyre kevesebb vállalat hajlandó automatikusan engedményeket tenni a fizetési feltételekben: 30% még mindig nyitott a fizetési feltételek módosítására, 26% már teljesen elzárkózik az újratárgyalástól, 24% pedig kedvezményekkel ösztönzi a gyorsabb fizetést. A vállalatok egy része (23%) nyitott a fizetési feltételek módosítására, de a döntést megelőzően adatvezérelt elemzéseket alkalmaz, megvizsgálja ügyfelei fizetési előzményeit. Közel 20%-a a vállalatoknak úgy fogadja el a hosszabb fizetési határidőt, hogy felárat számít fel, és kevesebb mint 10% biztosít fizetési haladékot előzetes feltételek nélkül.

Ahogy a gazdaság helyzete egyre inkább stabilizálódik, a vállalatok arról számolnak be, hogy a beszállítók időben történő kifizetése már nem jelent olyan komoly kihívást, mint korábban. Míg 2024-ben a cégek 61%-a küzdött a számlák határidőre történő rendezésével, addig 2025-re ez az arány 54%-ra csökkent, ami évek óta a legalacsonyabb értéknek számít. A pénzügyi helyzet javulása azonban új elvárásokat támaszt az ügyfelekkel szemben is. Azoknak a válaszadóknak az aránya, akik aggódnak az ügyfelek időben történő kifizetési képessége miatt, 2025-re 56%-ra esett vissza, ami 2021 óta a legalacsonyabb szintet jelenti.

Egyre több vállalat lép a modernizáció útjára, hogy felgyorsítsa a kifizetési folyamatokat. A cégek fokozatosan ráébrednek, hogy a zökkenőmentes tranzakciók titka a digitális megoldások alkalmazása és a munkavállalók alapos képzése.

Ezek az intézkedések már most éreztetik hatásukat: az európai vállalatok átlagosan heti 9,85 órát töltenek kintlévőségeik kezelésével, ami csökkenés a 2024-ben közölt 10,15 órához képest. Minden negyedik cég arról számolt be, hogy az előző évhez képest érezhetően kevesebb időt kell fizetési követelések kezelésére fordítaniuk.

A fizetési folyamatok hatékonyabbá tétele érdekében egyre több vállalat választja a faktoring és követeléskezelő szolgáltatások igénybevételét. Jelenlegi adatok szerint a cégek 63%-a saját maguk intézik követeléseik kezelését, azonban előrejelzések szerint a következő két évben a faktoring és a külső behajtó cégek szerepe 38%-ról 43%-ra növekedhet. Ez a tendencia arra utal, hogy a vállalatok egyre inkább felismerik a külső szakértők által nyújtott előnyöket a pénzügyi folyamatok optimalizálása érdekében.

"Napjaink gazdasági kihívásai közepette a cégek számára az egyik legnagyobb feladat az, hogy megőrizzék pénzügyi stabilitásukat anélkül, hogy ez a vásárlói kapcsolatokra és az ügyfélélményre negatív hatással lenne. Az adatvezérelt megoldások, valamint a rugalmas, ám határozott pénzügyi stratégiák kulcsszerepet játszanak ebben a kényes egyensúlyban." – nyilatkozta Kaczur Tibor, az Intrum márka- és marketingkommunikációs igazgatója.

Related posts