Kapu Tiborék az utolsó fékezés után mindössze fél órával már az óceán víztükre alatt fognak lebegni.

Ez a Schmuck Andor nyugalma – saját kezdeményezésére vásárolta meg ezt a helyet, hogy egy különleges ígéretet betarthasson, amelyet egy barátjának tett.

Gergő, az Űrkutatás magyar YouTube-csatorna vezetője, akit szintén magával ragadott a ledokkolás izgalma, úgy véli, hogy elképzelhető: a kabinban még számos kísérlet vár megvalósításra. Lehetséges, hogy ezért halasztják a megközelítést. De az is lehet, hogy mivel egy teljesen új technológiáról van szó, a biztonság kedvéért alaposan átvizsgálják az összes rendszert, így talán még hosszú órákon át lebegnek az űrben.

Mint mondta, meglepte, hogy mutatták az űrhajósok beöltözését, ahogy az űrruhájuk összehajtva feküdt a kabin ülésén, és odaát lebegve kezdték meg a felöltését. Most először az űrsisak belsejét is részletesen lehetett látni, ez sem megszokott.

- Ez nagyjából egy mikrobusz méretű kabin, ennyi időt kényelmesen el lehet benne tölteni. Van mellékhelyiség is, egy porszívószerű vécével. Az étel az nagyjából ugyanaz, mint az űrállomáson, előre csomagolt, tartósított menü. Nem nagyon van lehetőség búcsúlakomára - fogalmazott a csatorna házigazdája. Hozzátette: az ablakokon kilátnak az utasok, a 4-es ülésen, a szélen helyet foglaló Kapu Tibor a leszállás minden fázisát testközelből nézheti végig.

- A kabin apró fúvókái automatikusan folyamatosan végzik a pályamódosításokat. Pár óra elteltével már több tucat kilométerre távolodtak el az ISS-től, ahogy süllyednek lefelé, egyre gyorsabban haladnak, és le is hagyják az űrállomást - tudtuk meg.

Kedden reggel megkezdődik a Föld végső megközelítése, ekkor még nyitva található az orrkúp. Miután a legújabb hermetikusan záródó űrruhát magukra öltik, az űrkabint mintegy kétszáz kilométeres magasságba irányítják, hogy végrehajtsák az úgynevezett utolsó fékezési manővert. Ekkor már az orrkúp is visszazárul, és a kabin alja felfelé fordul. Ezt követően célba veszik a légkör felső rétegét, ahol az űrhajósok fekvő helyzetbe helyezkednek. Ez kulcsfontosságú, hiszen a brutális fékeződés miatt hosszú perceken át 4-5 g-s terheléssel kell szembenézniük.

A több mint 20 ezer kilométeres sebesség pillanatok alatt csökken, miközben a kabin külsejének a közel kétezer fokos hőmérsékletet is el kell viselnie. Kapu Tibor ezekben a kritikus pillanatokban csupán a szikrázó fényeket és a lángok tüzét érzékeli, ám az űrhajó a légkör alsó rétegeihez érve már csak 500-600 kilométer/órás tempóra lassul - magyarázta a szakértő.

Az utolsó fékezés és a vízbe csobbanás között csupán harminc percnyi idő telik el.

Nagyjából tíz kilométeres magasságban nyílnak a stabilizáló ernyők, majd pár másodperccel később a négy főernyő. A kupolák elvben a földről is látszanak, bár az új időpontból úgy tűnik, hogy helyi idő szerint hajnali sötétségben hajtják végre a landolást. Kalifornia mellé érkeznek majd, a Csendes-óceánba.

A leszállást számos tévécsatorna élőben közvetíti, ami különösen izgalmas pillanatokra ad lehetőséget. Gergő véleménye szerint a folyamat hosszadalmasnak tűnik, hiszen a kabin kiemelése, az űrhajósok segítése, valamint az első földi mosolyok felfedezése akár több órát is igénybe vehet.

Related posts