Leállhat az autógyártás? – globális aggodalom terjedése, miután Kína megszorításokat vezetett be a ritkaföldfémek exportjára.

Az amerikai elnök által bevezetett vámok nyomán Kína először csak mérsékelte, majd egyre szigorúbb intézkedésekkel korlátozta a létfontosságú ásványi anyagok exportját. A Kínából érkező ritka ötvözetek és mágnesek hiánya globális szinten súlyosan érinti az autóipart, amelynek következtében a gyártási folyamatok lelassulhatnak, sőt akár teljesen le is állhatnak, ha nem találunk gyors megoldásokat a problémára.

A probléma komolyságát jól tükrözi, hogy a Suzuki gyártását átmenetileg felfüggesztették Japánban, az anyavállalat székhelyén. A német autógyártók figyelmeztetése szerint a kínai szigorítások komoly veszélyt jelenthetnek a helyi gazdaságok stabilitására - számolt be róla a Reuters.

Peking április derekán kezdetben csak bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját függesztette fel Amerikába, utóbb azonban a korlátozás másokra is kiterjedt, miközben a nyersanyagok létfontosságúak az autó-, félvezető- és repülőgépiparában.

A kínai lépés világosan tükrözi az ország domináló pozícióját a létfontosságú ásványi anyagok iparában, amelyet Kína mint stratégiai fegyvert alkalmazott a Donald Trump által kezdeményezett vámháború során. Az exporttilalom kiemelkedő szerepet foglal el az amerikai és a kínai elnök közötti tárgyalások napirendjén.

Hszi Csin-ping "NAGYON KEMÉNY, ÉS RENDKÍVÜL NEHÉZ VELE MEGÁLLAPODÁST KÖTNI" - jegyezte meg így, csupa nagybetűvel a kereskedelmi háborút kirobbantó Donald Trump a közösségi felületén.

A mágnes exportját - az ásvány nélkülözhetetlen a többi között az autó-, drón-, robot- és rakétagyártásban - számos kínai kikötőben leállították. A beszerzők lázasan keresik az alternatív megoldásokat, attól tartva, hogy a gyártás a nyár végén teljesen leállhat.

Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelési késedelem, sőt, akár a termeléskiesés sem zárható ki

- ecsetelte a körülményeket Hildegard Müller, a német autólobbi vezetője.

A hónap elején egy japán üzleti delegáció Pekingben tett lépéseket a korlátozások enyhítése érdekében, míg az elmúlt hetek során a jelentős autóiparral bíró európai országok diplomatái sürgető találkozókat kezdeményeztek kínai tisztviselőkkel.

A kínai ritkaföldfémek és mágnesek szállításában tapasztalható újabb késedelmek "jelentős hatással lehetnek" az elektromos járművek előállítására - hívta fel a figyelmet az indiai Bajaj Auto.

Hasonló aggályokat fejeztek ki az amerikai General Motors, a német Volkswagen, a koreai Hyundai, valamint más autógyártókat tömörítő szövetség, az Alliance for Automotive Innovation. A Trump-kormányzatnak címzett levelükben hangsúlyozták, hogy a beszállítói láncok problémái súlyos következményekkel járhatnak az iparág számára.

Néhány európai autóalkatrész-gyár máris felfüggesztette a termelést, a Mercedes-Benz pedig a ritkaföldfémek hiánya elleni védekezés módjait fontolgatja.

Maroš Šefčovič, az Európai Unió kereskedelmi biztosa arról tájékoztatott, hogy a kínai partnerével megegyeztek abban, hogy sürgősen rendezik a ritkaföldfémek szállításával kapcsolatos kérdéseket.

"Csökkentenünk kell a függőségünket" minden olyan országtól, különösen Kínától, amely meghatározza az európai gyártás folyamatosságát - jelentette ki az EU iparstratégiai biztosa. Stéphane Séjourné bejelentette, hogy Brüsszel 13 új projektet indít a diverzifikáció érdekében, amelyek célja, hogy az unión kívüli térségekből, például Grönlandról biztosítsák a létfontosságú nyersanyagokat.

Bár a BMW beszállítói láncának egy része leállt, az autógyártás jelenleg még zavartalanul folyik. A német alkatrészgyártókat képviselő szövetség egyik vezetője elmondta, hogy a szükséges engedélyek megszerzése Kínától eddig sikeres volt, azonban a helyzetet a világjárvány alatt tapasztalt leállásokkal állította párhuzamba. Akkoriban a globális chiphiány következtében több millió autó nem került a piacra, ami komoly hatással volt az iparágra.

Néhány amerikai és német autógyártó új motorok kifejlesztésén dolgozik, amelyekben a ritkaföldfémek aránya jelentősen csökkent, sőt, egyes esetekben teljesen el is hagyták őket. Az innováció azonban hosszadalmas folyamat, és a lényeges ásványi anyagok teljes kiiktatása nem valósítható meg teljes mértékben.

A következő három esztendőben elkerülhetetlenül szükség lesz a Kínával való megállapodásra.

„Kérlek, formáld meg a szövegedet úgy, hogy az valóban különleges legyen!” – kérte Andreas Kroll, a ritkaföldfémeket importáló vállalat vezetője.

Related posts