A CATL debreceni akkumulátorgyárában leépítésekre kerülhet sor.

A kínai CATL debreceni akkumulátorgyára jelentős leépítésbe kezdett, több tucat magyar munkavállalót bocsátottak el az elmúlt hetekben. A vállalat a magyar alkalmazottak helyére kínai szakembereket kíván állítani, miközben a második gyáregység építésének előkészítését is felülvizsgálják - írja a Telex.
Az utolsó hét során a CATL debreceni akkumulátorgyára jelentős létszámcsökkentést valósított meg.
A Telex több független forrásból származó információi szerint a leépítési folyamat első lépései a próbaidős dolgozókat célozták meg. Ezt követően a megszorítások már a határozatlan idejű szerződéssel rendelkező munkatársakat is érintették, akik akár fél-egy éve dolgoznak a cégnél.
A leépítés széles spektrumot ölel fel a vállalat különböző szegmenseiben: érinti az irodai munkatársakat, a szakmunkásokat, a karbantartókat, a minőségellenőröket és a folyamatmérnököket is. Egyes források alapján olyan munkavállalókat is hazarendeltek a kínai betanításról, akiknek a munkaviszonyát ezáltal megszüntették.
Az elbocsátások konkrét okairól a vezetőség nem nyújtott világos információt az érintettek számára. A döntés a kínai központban született, és a munkavállalók csak annyit tudhattak meg, hogy
A jelenlegi piaci helyzetben a kínai szakemberek iránti kereslet kiemelkedően fontos.
A leépítés mértékéről eltérő hírek látnak napvilágot; a források szerint 50 és 100 fő közötti létszámról van szó. Azonban mivel a folyamat még folyamatban van, nem kizárt, hogy a végső érintett szám ennél is magasabbra rúg.
A CATL lépése azért is meglepő, mert a vállalat néhány héttel ezelőttig intenzíven toborzott, és a debreceni régióban kiemelkedően magas fizetést kínált a jelentkezőknek. A döntés a cég magyarországi vezetését is váratlanul érte, beleértve a helyi kínai menedzsment egy részét is. Egyes források szerint voltak olyan kínai alkalmazottak, akik ellenezték a leépítést, és emiatt őket is elbocsátották.
Egyes források alapján a vállalat elhagyta azt a korábbi elképzelését, miszerint a középvezetői és szakmunkás pozíciókat kizárólag magyar munkavállalókkal kívánja betölteni. A háttérben valószínűleg az áll, hogy a kínai vezetés kifogásolja a toborzás sebességét, a szakemberek hiányát, valamint a magas fluktuációt. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az akkugyártással kapcsolatos társadalmi ellenérzések és a múltbeli negatív tapasztalatok miatt sokan nem szívesen választják ezt a céget mint munkahelyet.
A leépítés hátterében állhat az is, hogy a CATL felfüggesztette a második gyáregység építésének előkészítését. A vállalat egy hivatalos nyilatkozatban ugyanakkor azt állította, hogy ez nem igaz, csupán annyit ismertek el, hogy "felülvizsgálják a második cellagyár technológiai szempontjait és ütemtervét". Az előkészítési munkák leállítása azonban nem került cáfolatra.
A CATL 2022-ben bejelentette, hogy egy körülbelül 3000 milliárd forintos beruházással akkumulátorgyárat létesít Debrecenben, amelyhez a magyar kormány jelentős pénzügyi támogatást nyújtott. A projekt első fázisának épületei már elkészültek, a próbagyártás megkezdését őszre, míg a sorozatgyártás elindítását télre ütemezték. A világ vezető akkumulátorgyártójaként a cég európai terjeszkedése eddig sikeresen halad, hiszen a németországi üzem után Debrecenben kerül sor a második európai gyár felépítésére, és emellett Spanyolországban is terveznek egy közös projektet a Stallantissal.
A CATL vezetői már májusban is bizakodóan beszéltek jövőbeli terveikről, és a vállalat a globális akkumulátoripar átalakulásának egyik legnagyobb haszonélvezőjévé vált. A Külgazdasági és Külügyminisztériumot is megkeresték a témával kapcsolatban, különös figyelmet fordítva a cég számára ígért állami támogatásokra, azonban eddig még nem kaptak választ.