Orbán Viktor kijelentette, hogy soha nem alkalmazta magáncélra a honvédségi repülőgépeket – ez a megnyilvánulás talán csak egy elterelő taktika volt.

A miniszterelnök a Harcosok órájában kijelentette, hogy soha nem használta a honvédség repülőgépét magáncélú utazásaihoz, noha a jogszabályok ezt lehetővé tennék a védett személyek biztonságának érdekében. Ugyanakkor egy korábban napvilágra került olaszországi kitérő esetében felmerülhetett ennek a szabálynak a kivételes alkalmazása.
Orbán Viktor miniszterelnök múlt héten részletesen beszélt a Harcosok órája című YouTube-csatornán repülőhasználati szokásairól. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ugyanis korábban azt tette szóvá: a kormányfő Tusnádfürdőre is a Magyar Honvédség gépével utazott.
A miniszterelnök a műsorban nyíltan elismerte, hogy honvédségi repülőgéppel utazott, és ezt azzal indokolta: "Természetesen, hogy katonai gépen repültem, hiszen nem Orbán Viktort, hanem a magyar miniszterelnököt látták vendégül. Hivatalos ügyben voltam úton."
Ezt bővebben kifejtve azt mondta: "Az alapelvem rendkívül egyszerű. Amikor magáncélból utazom - tehát nem hivatalos kötelezettségből, nem üzleti tárgyalásra vagy hivatalos látogatásra -, akkor mindig menetrend szerinti járatot választok. Ha épp csak fapados légitársaság kínálatát találom, akkor azzal indulok, és biztos vagyok benne, hogy nyáron is lesz rá lehetőség."
Kiemelte: "Amennyiben állami úton közlekedem, mindig állami gépjárművet választok. (...) Elképzelhető lenne, hogy a TEK kijelenti, hogy adott körülmények között, még ha magánútról is van szó, védett járaton kell haladni, de eddig ilyen helyzet még nem merült fel."
Ezt a szakaszt 8:05-től érdemes megtekinteni.
Két éve viszont mégis lehetett ilyen kitérő, és ezt az utat még a bíróság is vizsgálta.
Orbán Viktor 2023. február 27-én Egyiptomba utazott, hogy tárgyalásokat folytasson. Azonban a honvédségi géppel nem Budapestre, hanem Olaszország felé vette az irányt. Egyiptomban hivatalos miniszterelnöki minőségében tartózkodott, míg Olaszországba már magánügyben érkezett. Ezt alátámasztja, hogy a külügyminisztérium hivatalos nyilvántartása szerint a kairói látogatása március 1-jén zárult le.
A honvédségi repülőgép Toszkánában hajtott végre egy landolást, majd onnan folytatta útját Magyarország felé, Orbán Viktor személye nélkül. A Kormányzati Tájékoztatási Központ azonban hangsúlyozta, hogy csupán technikai okokból történt a leszállás. Ezzel szemben a megkérdezett légi közlekedési szakértő úgy véli, hogy a honvédségi gép pisai landolása nem felelt meg a technikai landolásra vonatkozó követelményeknek.
A 24.hu egyik olvasója megörökítette a miniszterelnököt, amint a feleségével együtt, szatyorral a kezében, sétálgatott Firenze gyönyörű belvárosában.
Az üggyel kapcsolatban Hadházy Ákos akkor feljelentést tett, a kitérő ugyanis becslések szerint akár 3-3,5 millió forintba is kerülhetett az adófizetőknek, de végül azt állapították meg, hogy sem a miniszterelnök, sem pedig más személy részéről nem valósult meg hivatali visszaélés.
Az ügyészség legfrissebb közleményében hangsúlyozta, hogy a miniszterelnököt megillető védelmi intézkedések nem csupán hivatalos kötelezettségeire terjednek ki, hanem a magánéletére is. Ez a tényező valószínűleg kulcsszerepet játszott a vizsgálat menetében. "Ahogyan más országok gyakorlatában is megfigyelhető, a miniszterelnök állami érdekekből kifolyólag személyi védelemre jogosult. Ennek a védelemnek a célja a védett személy életének és testi épségének megóvása, valamint a biztonságos közlekedés biztosítása. A személyi védelem nemcsak a miniszterelnök hivatalos tevékenységeire vonatkozik, hanem magánprogramjaira is kiterjed" - olvasható az ügyészség nyilatkozatában.
Kiemelték: "A jogszabály értelmében a honvédségi személykísérés technikai támogatása kiterjed a politikai felső vezetők házastársaira is, amennyiben azok együtt utaznak a politikai vezetővel. A személyi védelem nem csupán miniszterelnöki juttatás, hanem állami kötelezettség, ezért a felmerülő költségeket szükség esetén az állam állja."
A kormány számára meglehetősen kínos helyzetet teremtett a különjáratok gyakori igénybevétele. Ezt tükrözi az is, hogy a miniszterelnök hosszasan mesélt arról, hogyan szokott utazni, miközben egy decemberben elfogadott törvény értelmében öt évre titkosították az utazásokkal kapcsolatos adatokat. Ennek következtében 2030-ig nem áll rendelkezésre információ arról sem, hogy Orbán Viktor milyen magas áron bérelt szállásokat külföldön, és mekkora összegű napidíjat kapott.
Ez a helyzet nemcsak a költségek átláthatóságát kérdőjelezi meg, hanem a luxuskiadások mértékét is, amely például a párizsi olimpiával kapcsolatban merült fel. A HVG korábban beszámolt róla, hogy Novák Katalin, a volt köztársasági elnök és kísérete számára a város egyik legfényűzőbb szállodájában 15 szobát foglaltak le az olimpia teljes időtartamára. Érdekes módon, utódja, Sulyok Tamás mindössze három napot tartózkodott a szállodában, mégis a teljes foglalási díjat, amely 228 millió forintot tesz ki, ki kellett fizetni.
Orbán Viktor külföldi útjairól tavaly ősszel írt utoljára a HVG, akkor ugyanis megtudtuk, hogy 2023 júniusa és 2024 szeptembere között 800 millió forintot költöttek erre a célra. Ez jelentős, 60 százalékos emelkedés a korábbi másfél éves időszakhoz képest - ráadásul gyakran a honvédség gépével utazott, ennek költségei pedig nem szerepeltek a kimutatásban.
A hatvan - jellemzően egy-két napos - út során szállásra nagyjából 540 millió forint ment el, útiköltségre körülbelül 255 millió, e mellé napidíjként még 15 millió forintot is elszámoltak.
A HVG ezúttal is megkereste a miniszterelnököt sajtóirodáján keresztül, hogy bemutathassuk az álláspontját, de kérdéseinkre nem érkezett válasz.