Az álom, amely hosszú ideje a főváros szívében él, most valósággá válhat: jelentős előrelépés történt a történelmi metróvonal felújítása érdekében.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nyilvános előzetes piaci konzultációt hirdetett a Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztésére és bővítésére. A jövőbeli elképzelések szerint a metróvonal a külső körvasútig terjeszkedne, miközben új átszállási lehetőségeket hoznának létre, és a teljes vonalat akadálymentesítési szempontok szerint alakítanák át – számolt be róla a Magyar Építők.
Az 1896-ban átadott M1-es metróvonal, amely a földalatti vasutak történetében elsőként jelent meg kontinentális Európában, most új fejlesztési időszak előtt áll. A BKK által közzétett legfrissebb információk szerint a vonal 1973-as meghosszabbítása és 1987-es felújítása után új korszerűsítési munkálatok kezdődnek, melyek előkészítése a 2014-ben készült fejlesztési tervek alapján zajlik. A jelenlegi metróvonal több szempontból is megújulásra vár: a főváros többi metró- és villamosvonalához képest viszonylag rövid, átszállási lehetőségei nem kielégítőek, hiszen sem az 1-es, sem a 2-es villamos, és a vasúti hálózat sem elérhető közvetlenül. Ezen kívül a vonal környezete nem kínál elegendő teret egy nagyobb P+R parkoló kialakításához, a teljes szakasz akadálymentesítése még nem valósult meg, és a rajta közlekedő szerelvények is elavultnak számítanak.
A most meghirdetett előzetes piaci konzultációban a BKK részletesen ismerteti a tervezett közbeszerzés tartalmát. A tervezési munka három ütemre oszlik:
Az első fázisban a meglévő szakasz és a járműtelep felújítása mellett az állomások akadálymentesítése is megtörténne, továbbá a Hungária körúti állomás tervezése is szerepel a projektben.
A második szakaszban elkészülne a M1-es metró vonalának kiterjesztésére vonatkozó tanulmányterv, amely a külső körvasút térségéig terjedne, és magában foglalná a Városliget és Zugló közötti kerékpáros-gyalogos átjárót is. A harmadik szakasz során pedig a kiválasztott megoldás engedélyezési és kivitelezési dokumentációja lenne a középpontban.
A tervező feladatai közé tartozik egy körülbelül 4,4 km hosszú metróvonal és járműtelep átfogó felújítása, amely magában foglalja a jelenlegi 11 állomás modernizálását és akadálymentesítését, figyelembe véve a műemlékvédelmi előírásokat. Továbbá, a metróvonal egy új megállóval való bővítésének alsórákosi koncepciójának vizsgálata is a tevékenységi körébe tartozik. A Hungária körútnál az 1-es villamosra való átszállás lehetőségének kidolgozása szintén fontos feladat. A tervezőnek figyelembe kell vennie a rákosrendezői beépítést, és a körvasút irányába történő vonalhosszabbítást a kapcsolódó tervezési és kivitelezési projektek érintettjeivel kell egyeztetnie.
A részletes műszaki leírás az EKR-rendszerben érhető el. Az Előzetes Piaci Konzultáció lehetőséget biztosít a vállalkozások számára, hogy már a közbeszerzési eljárások előtt megismerjék a tervezett beszerzések irányát, követelményeit, és visszajelzést adjanak az ajánlatkérőnek. Ez a folyamat 2021 júliusa óta elérhető hivatalos, nyilvános párbeszéd formájában a közbeszerzések előkészítése során.