Túladóztatás: jelentős gátat szab a magyar online kereskedelem fejlődésének | 24.hu

Többféle indok húzódik meg amögött, hogy a magyar résztvevők elmaradtak a versenyben.
A G7 azt vizsgálta, miért van az, hogy a magyar tulajdonú webáruházak nem tudták felvenni a versenyt a külföldiekkel, és mind itthon, mind a határon átnyúló kereskedelemben háttérbe szorultak. Beidézik a pWc tanulmányát, mely szerint a teljes magyar e-kereskedelmi forgalom 1920 milliárd forint volt, amiből közel 1600 milliárd forintot tett ki a magyar, illetve uniós szereplők együttes forgalma, és mintegy 330 milliárd forintot már unión kívülről vásároltak a magyarok (többek között nem keveset a kínai Temutól).
A számok mögé pillantva világossá válik, hogy a hazai és uniós forgalom összességében 1600 milliárd forintot tesz ki, és ennek jelentős része már magyar tulajdonú, hazai háttérrel rendelkező piaci szereplőktől származik. A legfrissebb, 2023-as toplista élén a román eMag, a cseh Alza és a szintén cseh kifli.hu áll, míg a top 15-ben mindössze öt magyar webáruház található. Érdemes megjegyezni, hogy a magyar online kereskedők nem a cseh vagy szlovák piacon érik el a legnagyobb sikereket, hanem éppen ellenkezőleg, a helyzet fordított. Eleinte a magyar kereskedők is hasonló körülmények között indultak, mint cseh, szlovák, román vagy lengyel vetélytársaik, így a fiatal piac dinamikus fejlődése meglepő fordulatokat hozott.
A GKID 2023-as felmérése rávilágított, hogy a magyar vásárlók által legjobban ismert 15 e-kereskedő közül kilenc nem is rendelkezik működési jelenléttel Magyarországon. Ezek közé tartozik olyan népszerű név, mint a Temu, Bonprix, AboutYou, Zooplus, Ecipo, Notino, Shein, Aliexpress és H&M. Ez a helyzet érdekes kérdéseket vet fel a hazai online piacon való elérhetőségről és a vásárlói élményről.
Az okokat is boncolgatták, és többek között arra jutottak, hogy a magyar szereplők óvatosak, kevéssé mernek külföldi tevékenységbe kezdeni, vagy piacterekre belépni. Nehezebb megfelelniük a működési követelményeknek, hátráltatja őket a magas magyar áfa (bár külföldi értékesítés esetén bejelentkezhetnek a kinti, alacsonyabb áfakörbe), aztán ott van még a kiskereskedelmi különadó, az iparűzési adó, a néha nehézkes ügyintézés is. Ha még több részletre kíváncsi, kattintson.
Decemberben beszámoltunk arról, hogy a kiskeradó új szabályai szerint minden olyan platformüzemeltető, amely éves árbevétele meghaladja az 500 millió forintot, adókötelessé válik. Ide tartozhatnak többek között olyan magyar tulajdonú cégek, mint a Pepita.hu, valamint a külföldi, magyar fiókteleppel rendelkező kereskedők, mint az eMAG.hu, az Alza.hu, és az Allegro, amely nemrég egyesítette a Mall.hu-t az általa kínált szolgáltatásokkal. Elméletileg a hatály alá tartozhatnak azok a globális óriások is, mint a Temu, a Shein, az Amazon és az eBay, akiknek nincs magyar adószámuk, és tevékenységük csupán annyiban érinti Magyarországot, hogy csomagokat küldenek ide. Cikkünkben arra is rámutattunk, hogy a 2025-től életbe lépő "Temu-adó" valójában ellentétes hatást válthat ki a várakozásokkal, mivel a magyar vállalkozások számára hátrányos helyzetet teremthet a nagy nemzetközi platformokkal szemben.