Az idei Eurovíziós Dalfesztivál színpadán nemcsak a zene, hanem a politikai üzenetek is helyet kaptak, hiszen a rendezvény során tüntetések és festékdobálások zajlottak. Az esemény így nemcsak a dalokról szólt, hanem a társadalmi kérdésekre is felhívta a

A 69. Eurovíziós Dalfesztivál győztese Ausztria lett, köszönhetően a 24 éves Johannes Pietsch lenyűgöző előadásának, amely a Wasted Love című operettballadát népszerűsítette. Izrael a második helyen végzett, de Yuval Raphael fellépése nem csupán a versenyeredmény miatt marad emlékezetes. Bázelben palesztinbarát demonstrációk zajlottak, és az izraeli énekest a színpadon kifütyülték, sőt, egyes tüntetők még festékkel is megpróbálták leönteni, ami tovább fokozta a feszültséget az esemény során.

A 2025-ös Eurovíziós Dalfesztivál győzteseként Ausztria diadalmaskodott, köszönhetően a fiatal tehetség, JJ (Johannes Pietsch) lenyűgöző Wasted Love című operettballadájának. A verseny során a feszültség folyamatosan fokozódott, és egészen az utolsó pillanatig Izrael tűnt a legesélyesebbnek a győzelemre. Végül azonban a második helyen zárt, míg Észtország a harmadik pozíciót foglalta el – számolt be róla az Euronews.

Ez a harmadik alkalom, hogy Ausztria nyerte meg a versenyt, először 1966-ban nyert Udo Jürgens a Merci Cherie című dal előadásával, majd 2014-ben Conchita Wurst előadásával. A portálnak adott interjújában JJ kifejtette, hogy dala a viszonzatlan szerelemről és a fájdalmas érzelmeken keresztüli erőkeresésről szól:

A dal hangulata melankolikus, mégis ott rejtőzik benne egyfajta optimizmus, ami arra emlékeztet, hogy mindig akad fény az alagút végén. Ha éppen nehéz időszakon mész keresztül, az csupán átmeneti állapot, ami azt jelzi, hogy képes vagy túllépni rajta. Hiszen a világ sosem zárul be végleg. Minden kihívás után erősebben és pozitívan térsz vissza. A remény sosem tűnik el teljesen; mindig ott lapul, várva, hogy újra felragyogjon.

A ceremónián összesen 26 versenyző lépett fel, és a résztvevők rekordszámú anyanyelvükön énekeltek – ez 1999 óta a legszínesebb nyelvi sokszínűséget tükrözte.

Izrael a második pozíciót foglalta el a ranglistán, míg Yuval Raphael, aki a Hamász október 7-i támadásainak egyik túlélője, a "New Day Will Rise" című dalával nyerte el a közönség támogatását.

Bár a szervezők határozottan állítják, hogy az Eurovízió mentes a politikai befolyásoktól, az Izrael részvétele miatt a verseny körüli légkör politikai szempontból megosztottá vált. Oroszországot és Fehéroroszországot Moszkva ukrajnai inváziója következtében kizárták a megmérettetésből. A gázai konfliktus következményeként pedig Izrael részvétele heves vitákat generált. Több mint 70 korábbi résztvevő egy nyílt levélben fejezte ki tiltakozását, amelyben azt követelték, hogy Izrael és a nemzeti műsorszolgáltatója, a KAN ne vehessen részt a rendezvényen.

A döntő előtti napokban palesztinbarát demonstrációk zajlottak Bázelben, ahol az esemény helyet kapott. Az izraeli fellépés során pedig a közönség Palesztin zászlókkal vonult fel, és hangos fütyüléssel fejezték ki nemtetszésüket az énekesnő iránt.

A CNN híradása szerint Yuval fellépésének végén egy férfi és egy nő megkísérelték, hogy feljussanak a színpadra. "Az egyik agitátor festéket dobált, és a személyzet egyik tagját megütötték. Szerencsére a személyzet tagja sértetlenül megúszta, és senki más sem szenvedett sérülést" – tájékoztatta a közönséget a műsort közvetítő Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége.

A máltai Miriana Contenak az utolsó pillanatban kellet megváltoztatni a Serving című dalának a szövegét. Az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége a dal eredeti címében és a refrén szövegében talált szabálysértéseket - írja a Capital.

A Serving szövege teljes egészében angol nyelvű, egy szó kivételével, amely máltai nyelven van. Annak az egy szónak a kiejtése azonban megegyezik egy angol sértésnek a kiejtésével, ezért Miriana-nak nem volt más választása, mint eltávolítani azt, hogy versenyben maradhasson. A Serving című dalának eredeti címe Kant volt, amit lenéző vagy ellenséges módon használnak emberekre - különösen a nőkre.

A műsorszolgáltató Eurovízióval kapcsolatos irányelvei szerint a versenyző dalok nem tartalmazhatnak olyan elemeket, gesztusokat, üzeneteket vagy viselkedési formákat, amelyek nem felelnek meg egy nemzetközi, főműsoridőben vetített szórakoztató műsor elvárásainak, amely minden korosztály számára megfelelő.

A hírre reagálva Miriana kifejtette, hogy anyanyelvén a "kant" a kántálást és az éneklést is jelenti. Az eredeti refrén, a "serving kant", egy queer kultúrából származó, szexuális töltetű kifejezés. Miriana élőben adta elő a frissített címmel és szöveggel ellátott számot, de ez nem akadályozta meg a közönséget abban, hogy az arénában az eredeti sorokat énekelje. A verseny során Málta a 17. helyezést érte el.

A képzelet szüleménye vagy valóságbeli zsarnok apáról szóló angol nyelvű dal nem csupán egy egyszerű zenei alkotás. Szimbolikus üzenetet hordoz arról, hogy a magyar zenészek eurovíziós szereplési lehetőségeit évek óta megakadályozzák. Ezt a mondanivalót a népszerű Carson Coma zenekar tolmácsolja, akik, bár a San Marinó-i Eurovízió-válogató döntőjébe a vigaszágon sem jutottak be, örömmel osztják meg legújabb dalukat a hazai közönséggel.

A San Marinó-i jelentkezésünkkel az volt a szándékunk, hogy globálisan is felhívjuk a figyelmet arra a fontos tényre, hogy Magyarország – apánk kérésére – már évek óta nem vesz részt az Eurovíziós Dalfesztiválon.

- mondta Fekete Giorgio, a Carson Coma frontembere.

A San Marinóhoz kötődő különleges együttműködés révén a Carson Coma sikeresen eljutott a nemzetközi színpadra, ahol képviselhette azt a tehetséget, amit Magyarország hivatalosan már hat éve nem mutat meg a széles európai közönségnek. San Marino végül utolsó helyezést ért el az Eurovíziós dalfesztiválon.

Related posts