A kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) esetében nem csupán az ár az, ami számít. Bár a költségek fontos tényezők, érdemes figyelembe venni a biztosítók által nyújtott szolgáltatások minőségét és feltételeit is. Különböző biztosítási csomagok elté
Idén közel 800 ezer gépjárművet, ebből 400 ezer személygépkocsit érint a novemberi gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Ha váltásról van szó, az autósok többsége továbbra is elsősorban árvezérelt - derül ki az Allianz Hungária friss kutatásából. Töreky Gábor, az Allianz Hungária lakossági nem-élet biztosításokért felelős igazgatója szerint a díj alapvetően fontos, de inkább a relatív megtakarítás a kulcs és már azzal csökkenthetjük a költségeket, ha olyan kötelező felelősségbiztosítást választunk, amelyhez a biztosító valamilyen hasznos kiegészítő szolgáltatást is nyújt.
Egy autó fenntartása éves szinten átlagosan 375 ezer forintba kerül, de az idősebb, 11-15 éves autókra e felett kénytelenek költeni a tulajdonosaik. A biztosító reprezentatív kutatásában résztvevők többsége (62%) úgy véli, hogy a fenntartási költségek legnagyobb tétele az üzemanyag, míg negyedük szerint a rendszeres felülvizsgálatokra és váratlan javításokra elköltött összeg.
Az extra szolgáltatások felfedezése érdekében a válaszadók körében minden ötödik személy a biztosítók hivatalos weboldalát keresi fel. Ezzel szemben a többség, a válaszadók 59%-a, inkább a díjösszehasonlító oldalakat részesíti előnyben a legjobb biztosítási ajánlatok megtalálásakor. Ezeket a platformokat legfőképpen a 30 és 59 év közötti autótulajdonosok használják, míg a fiatalabb generáció, azaz a 18-39 évesek, inkább barátokhoz és ismerősökhöz fordulnak véleményekért és ajánlásokért. Az új biztosítások megkötésében a fiatalok a legaktívabbak, hiszen az idei év során a legnagyobb arányban, 26%-ban, ők kötötték meg az új kgfb-szerződéseket. Érdekes, hogy minden ötödik autós már legalább tíz éve hűséges ügyfele a kgfb biztosítójának.
Töreky Gábor úgy véli, hogy számos tényező hozzájárulhat ahhoz, hogy az ügyfelek nem váltanak kedvezőbb kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésre, még akkor sem, ha erre lehetőségük lenne. Az egyik lehetséges ok, hogy az ügyfél már elérte a legmagasabb, B10-es bonus-malus fokozatot, így úgy érzi, hogy nincs értelme kedvezőbb ajánlatokat keresnie. Emellett sokan annyira bíznak a személyes biztosítási tanácsadójukban, hogy nem merül fel bennük a váltás gondolata, amíg a tanácsadójuk nem mutat be egy vonzó ajánlatot. Az is előfordul, hogy az ügyfél elégedett a jelenlegi biztosítási díjával és szolgáltatásaival, vagy esetleg régóta használt autója van, ezért a közeljövőben nem tervez váltást.
A szakértő kiemelte, vannak olyan ügyfelek, akiknek a váltással elérhető megtakarítás nem éri el azt az ingerküszöböt, ami miatt belefognának egy újrakötésbe és az azzal járó teendőkbe.
Pedig Magyarországon kgfb ügyfélnek lenni gyors, egyszerű, kényelmes dolog
Töreky Gábor kiemeli, hogy a digitalizáció terén a hazai biztosítói szektor kifejezetten előnyös helyzetben van, amit nagymértékben az összehasonlító oldalak térnyerése is elősegített. "A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacán képesek vagyunk tömegesen kielégíteni a biztosítási igényeket. Ennek egyik fontos tényezője, hogy a biztosítók weboldalai rendkívül fejlettek, továbbá a szektor szabályozási keretei is lehetővé teszik a gyors online tarifálást és a szerződéskötést" - mondta el. Jelenleg 12 biztosító versenyképesen igyekszik megszólítani a kgfb ügyfeleit a hazai piacon.
"Az a fő célunk, hogy olyan kiegészítő szolgáltatásokat nyújtsunk, amelyektől az ügyfél azt érzi, megéri nálunk megkötni a kgfb-t, a váltásnak és a kötelezőjének van számára pozitív, kellemes hozadéka" - emelte ki Töreky Gábor.
Azáltal, hogy olyan kötelező felelősségbiztosítást választunk, amely tartalmaz assistance szolgáltatásokat is, nemcsak pénzt takaríthatunk meg, hanem egyúttal növelhetjük a biztonságérzetünket is.
A biztosítók által kínált kiegészítő szolgáltatások köre folyamatosan változik, azonban néhány, mint például az assistance, a jogi segítségnyújtás vagy a közlekedési balesetbiztosítás, különösen értékes lehet az ügyfelek számára. Az Allianz például a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás mellé ingyenesen biztosítja ezeket a szolgáltatásokat minden ügyfél számára. Ennek köszönhetően, ha valaki járművével utazik, és baleset vagy műszaki hiba következik be, akkor korlátlan összeghatár nélkül segítik a legközelebbi szervizbe való szállításban, egész Európában. Ez már egy egyszerű elakadás esetén is jelentős anyagi megtakarítást jelenthet.
A megkérdezettek többsége, 56%-uk, úgy véli, hogy léteznek olyan biztosítási szolgáltatások, amelyek bizonyos helyzetekben hasznosak lettek volna. A válaszadók körében a leggyakoribb igény a helyszíni műszaki segítségnyújtás (34%) volt, mint amit a legnagyobb szükség esetén igénybe vettek volna. A szakértő hangsúlyozta: "Ha tudatosan elemezzük autós költéseinket, és például költséghatékony szolgáltatásokat választunk, akkor jelentősen optimalizálhatjuk éves kiadásainkat." Ezen kívül hozzátette:
Egy assistance kár esetén átlagosan 45 000 forintot spórolhatunk, ami akár a teljes éves kgfb-díjnak is megfelelhet.
A tisztánlátást azonban nehezíti, hogy az autósok fejében gyakran téves elképzelések keringenek az assistance szolgáltatás pontos jelentéséről. Egy friss felmérés szerint a megkérdezettek között minden negyedik autós még sosem hallott erről a szolgáltatásról, míg minden harmadik válaszadó elismeri, hogy nem tudja, pontosan mit foglal magában, de azt biztosan tudja, hogy extra költséggel jár. Ráadásul meglehetősen magas, 15%-os arányban vannak olyanok is, akik úgy vélik, hogy az assistance csupán a CASCO biztosítás mellé tartozik. Összességében tehát tízből csupán négy autós érzi úgy, hogy tisztában van ennek a szolgáltatásnak a valódi jelentésével.
Azok, akik saját bevallásuk szerint ismerik az assistance szolgáltatást, jól tudják, hogy ez a szolgáltatás magában foglalja a helyszíni javítást (55%), és ha ez nem lehetséges, akkor a jármű szervizbe vontatását és az utaztatást is (57%). Érdekes, hogy minden tizedik válaszadó tisztában van azzal is, hogy az elektromos autók helyszíni töltése is része ennek a szolgáltatásnak, és ezt a tudást főként a fiatalabb generációk körében találjuk nagyobb arányban.
Töreky Gábor véleménye szerint elengedhetetlen, hogy a biztosítás díja, tartalma és a különböző kiegészítő szolgáltatások mellett a határidőkre is fokozott figyelmet fordítsunk. Érdemes előre tervezni, mivel évente csupán egyszer van lehetőség a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) szerződésének módosítására. Ne felejtsük el, hogy a felmondásnak a biztosítóhoz az évforduló előtt legalább 30 nappal be kell érkeznie.
Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a kötelező biztosítás nemcsak a személyautókra terjed ki, hanem egyaránt vonatkozik a motorkerékpárokra, teherautókra és pótkocsikra is.
Ráadásul, 2023 júliusától a közlekedéshez elektromos rollerek és kerékpárok esetén a biztosítások világában is változások lépnek életbe: az ilyen járművek használatához már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) lehet majd közlekedni, amely a jármű súlyától és tervezett sebességétől függően változhat.
A jövőbeli díjemelkedések kapcsán a szakértő kiemelte, hogy a biztosítóknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a gazdasági környezet változásaihoz. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a tarifákat 60 nappal előre közzéteszik, és ezek az árak egy évig változatlanok maradnak az adott szerződés tekintetében.
A cikk megjelenését az Allianz Hungária támogatta.