Vasúti leállások: Lázár János a Siemens szigorú elszámoltatására tett ígéretet, ám végül egy csendes kompromisszummal zárult le a helyzet.

A közlekedési miniszter határozottan kijelentette, hogy az osztrák vállalat hibája áll a június 7-én, tíz évvel ezelőtt átadott berendezések meghibásodása mögött. Az ígért vizsgálat eredménye azonban meglepő módon elmaradt a Siemens felelősségéről való nyilatkozatoktól; ehelyett a MÁV a jövőben még szorosabb együttműködésre lép a korábban éles kritikák kereszttüzébe került beszállítóval.
A MÁV nemcsak hogy nem vágja el a kapcsolatot a Siemensszel, hanem még szorosabbra fűzi az együttműködést az osztrák vállalat szakembereivel - tájékoztatott lapunknak a vasúttársaság. Ez a lépés egy alapos vizsgálat eredményeként született, amelyet Lázár János építési és közlekedési miniszter nyilatkozata után indítottak, aki az osztrák vonatgyártót és vasútépítőt tette felelőssé a Budapest és Balaton közötti vonatforgalom nyár eleji összeomlásáért.
Emlékezetes, hogy június 7-én, az idei strandszezon nyitónapján, két vasúti átkelőhely biztosítóberendezésének meghibásodása miatt állt le a Budapest és Balaton közötti vonatforgalom. A MÁV mintegy 10 ezer jegy árát fizette vissza az érintett utasoknak. Lázár János pedig már aznap Facebook-posztban üzente meg, hogy addig "egyetlen újabb fillért" sem fizetnek a Siemensnek megrendelésre, amíg "a korábbi munkájuk hiányosságait, hibáit ki nem javítják" - lényegében tényként kezelve a beszállító cég felelősségét a meghibásodás kapcsán. Pár nappal később, jászberényi utcafórumán pedig arról beszélt, hogy vizsgálat fogja kideríteni, a közlekedési tárcánál elődei közül valaki felelőssé tehető-e azért, hogy nem érvényesítették kellően a Siemens jótállási kötelezettségét.
Ehhez képest most azt közölte a MÁV a HVG-vel:
A közösen lebonyolított sorompóaudit végkimenetele egyértelmű döntést hozott: a MÁV-csoport és a Siemens szakértői a főszezon során még szorosabb együttműködésre lépnek, mint korábban.
A vizsgálat bejelentése június 12-én történt, Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatójának szájából. Ekkor Hegyi kijelentette, hogy a Siemens vállalat felvállalta a Magyarországra szállított sorompók soron kívüli ellenőrzését. Noha a vezérigazgató azt ígérte, hogy a sorompó-audit eredményei egy héten belül elérhetők lesznek, a várva várt beszámoló végül még egy hónap elteltével sem látott napvilágot.
Mikor július 22-én ismét biztosító berendezések meghibásodása bénított meg jelentős fővonalakat - akkor éppen a győrit, illetve a miskolcit -, időszerűnek tűnt rákérdezni, hogy hol tart a vizsgálat, amit egy hasonló esetben a beszállító felelősségéből kiindulva indítottak, és ezúttal melyik cég készülékei romlottak el.
Ahogy a dolgok kiderültek, ezúttal egy másik osztrák cég, az Alcatel Austria biztosítóberendezései szenvedtek meghibásodást. Érdekes módon a közlekedési miniszter nem említette az Alcatel felelősségét, holott a Siemens esetén még a tíz éves eszközök hibáját is elfogadhatatlannak tartotta. Különös, hogy az egyik most elromlott berendezés csupán 2021 óta üzemel, míg a másik már 15 éve szolgál.
A Világgazdaságnak viszont Hegyi Zsolt most elmondta, hogy az audit az eredetileg tervezett egy helyett három hétig tartott, és ennek eredményeként nemcsak az újabb meghibásodás megelőzésére találtak megoldást, de arra az esetre is felkészültek, ha a sorompóhibák mégis újra jelentkeznének. Különös módon a MÁV-vezér minden konkrét állítása - így például a "mind a 12 sorompóra kiterjedő felújítási program" eltervezése - a Budapest-Balaton vasútvonalra vonatkozott, noha június 12-i bejelentésében még hangsúlyozta, hogy az audit nemcsak a balatoni vonalra vonatkozik, hanem az egész országra.
A közlekedési tárcát is megkerestük, hogy megtudjuk, a lezárult sorompó-audit eredményével a Siemens visszanyerte-e a minisztérium bizalmát, illetve ezek alapján a szaktárca szerint megállapítható-e akár személy, akár cég felelőssége (amit két hónapja Lázár tényként hangoztatott) a június 7-i fennakadásokkal kapcsolatban - de ezekre sem kaptunk választ.