Váratlanul napvilágot látott az Android legújabb dizájnja.
Az új dizájn nyelvezet lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy könnyebben észleljék a lényeges műveleteket, valamint gyorsabban navigáljanak a felületen.
Az idei hónap bejelentése előtt a Google véletlenül publikált egy érdekes blogbejegyzést, amely alaposan feltárta a Material 3 Expressive formanyelv mögött rejlő koncepciókat és kutatásokat. A bejegyzés teljes szövege elérhető a Wayback Machine archívumában. A 9to5 Google e lementett anyagot - kiegészítve a blogban nem megjelenített képekkel - tette közzé, hogy a legfontosabb információkat megossza az olvasókkal.
A Material 3 Expressive a Google legújabb, merész dizájnirányvonalát képviseli, amely a "Google dizájnrendszerének eddigi legátfogóbb kutatása" eredményeként született. A vállalat célja, hogy az alkalmazások túllépjenek a "tiszta" és "unalmas" esztétikán, és olyan felületeket alkossanak, amelyek érzelmi kapcsolatot teremtenek a felhasználókkal. Az "M3 Expressive" néven ismert formanyelvet gyakran egyszerűen "expresszív dizájn"-nak is nevezik. Ez az innováció a kutatás, tervezés és mérnöki munka szoros együttműködésén alapul, amely lehetővé tette egy új, dinamikus és vonzó felhasználói élmény megteremtését.
A Material Design csapata 2022-ben először fogalmazta meg ezeket a kérdéseket: „Miért tűnnek ezek az alkalmazások annyira hasonlóaknak? Miért érződnek ennyire egyhangúnak? Nincs mód arra, hogy fokozzuk az élményt?”
A Google szakemberei azt írják, az elmúlt három évben e felvetés következményeit vizsgálták, több tucat tervezési és kutatási körön keresztül iterálták, hogy megtalálják a Material Design következő evolúcióját. Összesen 46 különálló kutatáson keresztül, több száz dizájnnal és több mint 18 ezer résztvevővel a világ minden tájáról, sikerült egy olyan rendszert kialakítaniuk, amely szerintük egyszerre szép és jól használható. "A Material 3 Expressive alapelvei szilárd kutatásokban gyökereznek, és a régóta bevált használhatósági legjobb gyakorlatokra épülnek, így a tervezők bátran használhatják ezeket az új komponenseket és elveket, tudva, hogy olyasmit építenek, ami könnyen használható, és amivel az emberek kapcsolatba tudnak lépni" - írják.
A Google szerint a kifejező tervezés alapvető elemei közé tartozik a szín, a forma, a méret, a mozgás és a befogadás kreatív alkalmazása. Ezen túlmenően a Material 3 Expressive jellemzője a formák és színek merész és innovatív felhasználása, amely egy igazán élvezetes felhasználói élményt kínál.
Ezek a tervezési szempontok szintén alapvetőek abban, ami egy terméket használhatóbbá tesz azáltal, hogy felhívja a figyelmet arra, ami a kezelőfelületen fontos: a kulcsfontosságú műveletek kiemelése és a hasonló elemek csoportosítása. Ezt segíti a lebegő eszköztár, amely hasonló ahhoz, ami ma a Google Chatben elérhető.
A Google kutatásai rámutattak, hogy a "kifejező dizájn" nemcsak esztétikai szempontból előnyös, hanem jelentősen megkönnyíti a felhasználói élményt is. A vizsgálat során a résztvevők akár négyszer gyorsabban észlelték a legfontosabb felhasználói felület elemeket, ami azt jelzi, hogy ezek a dizájnok hatékonyan irányítják a figyelmet a képernyő leglényegesebb részei felé. "Számos alkalmazás esetében tapasztaltunk hasonló mértékű fejlődést, ami túlmutat a csupán a szem fixálási idején. Emellett megfigyeltük, hogy a különböző dizájnvariációknál másodpercekkel csökkent a kulcsfontosságú műveletek végrehajtásához szükséges idő."
Fontos megemlíteni, hogy az alábbiak csupán koncepciótervek, és nem tükrözik a kész termékek valóságát. Ha viszont konkretizáljuk a dolgokat, például egy e-mail-alkalmazás esettanulmányának képernyőit vizsgálva, világosan láthatjuk az expresszív dizájn előnyeit. Az új felületen például a Küldés gomb jelentősen nagyobb méretű, közvetlenül a billentyűzet felett található, és egy másodlagos színnel is kiemelkedik, hogy felkeltse a figyelmet. Ezt érdemes összevetni a hagyományos, nem kifejező dizájnnal, ahol a kis Küldés gomb a képernyő tetején lévő eszköztárban helyezkedik el, más funkciókkal, például fájl csatolásával együtt. Amikor a résztvevőket arra kérték, hogy „Küldjék el az e-mailt” az alkalmazáson belül, az expresszív dizájn révén a szemük négyszer gyorsabban megtalálta a gombot.
A kutatás és a felhasználói tesztelés feltárta, hogy "a jól alkalmazott expresszív dizájnt minden korosztály erősen preferálja a nem kifejező dizájnnal szemben, amely az iOS Human Interface Guidelines-t követi". A Google megállapította, hogy "az expresszív dizájn menő", konkrétan a márka menő: "Kutatásunk kimutatta, hogy az M3 Expressive design használata növelte azt, hogy az emberek mennyire tartják menőnek a terméket" - írták.
A legfrissebb adatok szerint a szubkultúrák érzékelésében 32%-os növekedést tapasztaltak, ami arra utal, hogy a kifejező dizájn révén a márkák relevánsabbnak és "beavatottabbnak" tűnnek. A modernitás szempontjából 34%-os emelkedés figyelhető meg, amely a márkák frissességét és előremutatóságát hangsúlyozza. A lázadás terén pedig 30%-os ugrást mértek, ami azt mutatja, hogy az expresszív dizájn pozitív fényben tünteti fel a márkákat – értékelte a helyzetet a Google, a 9to5 Google híradása szerint.