A zeneovi csodálatos világa A zeneovi egy olyan különleges hely, ahol a gyerekek felfedezhetik a zene varázslatos világát. Itt a dallamok és ritmusok játékos formában kelnek életre, lehetőséget adva a kicsiknek, hogy szabadon kifejezzék magukat. A zene n
 
Zeneovi – ez a kifejezés mindössze egy évtizede bukkant fel hazánkban, és mára egyre több intézmény kínálja ezt a különleges programot. Fontos kiemelni, hogy a zeneovi nem összetévesztendő az óvodai oktatással, hiszen nem kötelező formációról van szó. A program megvalósításához zenei végzettséggel rendelkező pedagógus szükséges, aki saját, egyedi stílusával közelíti meg a gyermekek zenei fejlődését. Néhány helyen a művészeti nevelés különböző aspektusait integrálják a zenei élményekbe, de a legszembetűnőbb hatásokat éppen a zene területén tapasztalhatjuk, akár már a legkisebbeknél is, csecsemőkorban. Az ilyen programok lehetőséget nyújtanak arra, hogy a gyermeki lélek csodáit felfedezzük és támogassuk.
A muzslai központú, de Párkányban is működő Papp Katalin Magán Művészeti Alapiskolában az igazgatónő kezdeményezésére 2011-ben indított egy zeneovi foglalkozást. Jelenleg Szabó Anikó igazgatóhelyettes tanárnő vezeti. Őt látogattam meg egy foglalkozási órán és kérdeztem kezdésről, befogadásról, szülői hozzáállásról, sikerekről, eredményekről.
"Az első években Papp Katalin igazgatónő vette szárnyai alá az óvodás korú gyermekeket a kihelyezett tagozatokon az ottani óvodákban. Én kisebb megszakításokkal 2013-tól vezetem a zeneovit, amely zenei előképző Párkányban. Abban az időben volt óvodáskorú az első gyermekem, így összefonódott bennem a szívből jövő ösztönös zenei nevelés a Kodály elvei alapján Forrai Katalin által kidolgozott módszertannal, amit elsajátítottam. Ez a módszer, amely a magyar népzene kincsestárából merít, a kisgyermekkori zenei nevelés alapköve, és legfőbb célja a zene megszerettetése. A zene az egész személyiségre hat. Fejleszti többek között az érzelmi intelligenciát, a ritmusérzéket, a mozgáskoordinációt, a belső hallást, és a szociális készségeket. A módszer lényege, hogy mindenki a saját szintjén tudjon bekapcsolódni. Nagy előny, hogy kis létszámú csoportban működünk, amely 5-10 fő között mozog.
A zeneovi nálunk nem pusztán egy elkülönített tanóra, hanem szervesen beépül az iskola mindennapi életébe. A zeneovis gyerekek a gyermekkarban való éneklés révén aktívan részt vesznek az iskola hagyományos nagyszabású eseményein, mint például a karácsonyi ünnepség és a tanítónapi rendezvények. Emellett félévente saját műsorral is megmutatkoznak, így lehetőségük nyílik arra, hogy színpadra lépjenek. Az iskolai koncerteken a közönség szerepébe is belemerülnek, míg a hangszerbemutatókon megismerkednek a pedagógus kollégáimmal is. Nagy figyelmet fordítok arra, hogy ezeket a bemutatókat szakképzett tanárok vezessék, hiszen így a gyerekek biztos alapokra építhetik hangszerválasztásukat, ami az első évfolyamba lépés előtt történik. Ezen időszak alatt a gyermekek már lehetőséget kaptak arra, hogy kipróbálják az összes hangszert, és közösen a szülőkkel dönthetik el, melyiket szeretnék tanulni. Így a zeneiskola keretein belül egy teljesen zökkenőmentes, stresszmentes kezdetet tudunk számukra biztosítani.
A heti egy foglalkozás során a gyermekek szórakoztató módon, mondókák és énekes játékok révén merülnek el a zene világában. Az órákon a ritmushangszerek mellett gyakran előkerül a harmonika és a furulya is, gazdagítva a zenei élményt. A kezdő és záró játék mindig ugyanaz, így a kicsik számára biztonságos keretet teremt, amely segít nekik ellazulni. Az új dal vagy mondóka elsajátítása a legidőigényesebb feladat, ezért ezzel az óra elején foglalkozom, amikor a figyelmük még friss és élénk. Kicsiny barátunk, Csicseri madárka, aki ujjbáb formájában minden alkalommal velünk tart, különösen kedves a gyermekek számára, és mindig mosolyt csal az arcukra.
Mivel kis létszámú csoportban működünk, így képes vagyok úgy összeállítani a játékokat, és akár rögtönözni is azokat, hogy igazodjon az adott hangulathoz. Soha nem erőltetek semmit, a cél a közös éneklés és játék öröme. A zene iránti lelkesedésem könnyen magával ragadja őket, így a felszabadult légkör garantált. A csoport egységét bátorítással és pozitív megerősítések által tudom elérni. Az a tapasztalatom, hogy a gyermekek ebben a korban a legfogékonyabbak a zenére, az éneklésre, és a közösségi élmény ösztönzi őket az új dolgok elsajátítására.
Úgy vélem, hogy a szülők jól informáltak a lehetőségeikről, és én is arra törekszem, hogy az óvodák minden tanév kezdetén értesüljenek a zeneovi programról. Ezáltal a gyerekek a szüleik kíséretében részt vehetnek egy zeneovi órán, ami lehetőséget ad a szülőknek, hogy könnyedén eldöntsék, szeretnék-e elkötelezni magukat a foglalkozás mellett az adott tanévben, vagy inkább más területen kívánják fejleszteni gyermeküket. Számomra a legmegerősítőbb pillanatok azok, amikor a közönség soraiban ülve tapsolhatok az iskola végzős diákjainak koncertjén, és könnyes szemmel nézhetem azt a fiatal tehetséget, akinek évekkel korábban én segítettem a zeneovi körjátékai alatt. Ez egy felbecsülhetetlen élmény, amelyért rendkívül hálás vagyok.
Egy különleges élményben volt részem a játékos zenei foglalkozáson, ahol nemcsak a tanár, hanem a szülő is betekintést nyerhetett gyermeke zene iránti vonzalmaiba. Ezen a rendezvényen valódi felfedezéseket tehettünk, hiszen sok közösségben már korábban elindultak olyan ringató programok, amelyek a legkisebbek zenei érzékenyítésére fókuszálnak.





