A Széchenyi, a Gellért és a Rác fürdő felújítása körüli helyzet egyre inkább kétségessé vált.
Vitézy Dávid elnöki módosítóval torpedózta meg a BGYH hitelfelvételét.
A budapesti történelmi fürdők rekonstrukciója elkerülhetetlenné vált, hiszen a város ikonikus fürdői közül három már sürgős felújításra szorul. Októberben a Gellért fürdő kapui zárultak be, míg a Rác fürdőt, amely 2002 óta zárva tart, a fővárosi önkormányzat 2021-ben 5,1 milliárd forintért vásárolta vissza, remélve, hogy 2022 végére megnyithatja azt a közönség előtt. A Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. által üzemeltetett fürdők közül a Széchenyi fürdő termál részlege is kritikus állapotban van, hiszen bevételeinek jelentős része – évi 13 milliárd forint – származik, de ha nem történik sürgős felújítás, hamarosan ennek a fürdőnek is lakat kerülhet a bejáratára. A helyzet megoldására a fürdőtársaság 60 millió euró (kb. 23,34 milliárd forint) keretösszegű hitel felvételét javasolta, mivel a fővárosnak és a BGYH-nak sajnos nincs elegendő forrása a szükséges felújításokhoz. (Erről a témáról korábban részletesen beszámoltunk.)
Hatvanmillió eurós hitelből tervezik a budapesti fürdők felújítását, azonban a végső döntéshez elengedhetetlen a Fővárosi Közgyűlés és az Orbán-kormány jóváhagyása is.
„Az euró alapú hitel visszafizetése nem jelent komoly kockázatot a főváros számára” – hangsúlyozta Borosné Szűts Ildikó, a BGYH Zrt. vezérigazgatója. Kifejtette, hogy a cég bevételeinek 23 százaléka már eleve euróban érkezik, és a következő, 2026-27-es időszakot követően jelentős bevételnövekedés várható. A vezérigazgató véleménye szerint az osztalékfizetés a főváros felé sem kerülhet veszélybe, hiszen az adósságszolgálati mutató egyetlen évben sem fog a bankok által megkövetelt szint alá csúszni. Az egyetlen aggodalom a 2 millió forintos szerződéskötési díj, amelyet a hitelező bankok – az OTP és a K&H – nem térítenek vissza, még akkor sem, ha az Orbán-kormány nem adja a nevét a hitelfelvételhez. Ez a díj minden önkormányzati cég esetében kötelező.
A BGYH vezérigazgatója ugyanakkor elmondta, hogy a Gellért Hotel tulajdonosát, amely történetesen Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak az érdekeltségébe tartozó BDPST Group figyelmét felhívták arra, hogy a fürdő rekonstrukciója csak hitelből valósulhat meg. (Mivel a fürdő nélkül nem sokat ér a hotel, vélhetőleg lett volna némi nyomás a kormányon, hogy megadja az engedélyt.) De ez egyelőre nem fog kiderülni.
Vitézy Dávid, a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnöke egy módosító indítvánnyal megtorpedózta az előterjesztést. (Korábban sem támogatta.) Az általa benyújtott javaslatban arra kérik fel a főpolgármestert,
hogy az előterjesztést oly módon dolgozza át, hogy mindhárom beruházás esetén pontos üzleti terv mutassa be az egyes beruházások és a hitelfelvétel várható piaci megtérülését, illetve az előterjesztés adjon választ a Rác Hotel várható jövőjére is.
Vitézy módosítójának elfogadása után az eredeti előterjesztésről már nem tartottak szavazást. A módosítást Vitézy mellett a Tisza és a Kutyapárt is támogatta, míg a Fidesz, a DK és a Párbeszéd képviselői a javaslat ellen voksoltak. A Fővárosi Közgyűlés azonban szerdán mégis napirendre tűzheti az előterjesztést, de a bizottsági ellenállás miatt az elfogadás esélye csekélynek tűnik. Ennek következtében a Gellért és a Rác fürdők felújítása és újranyitása kérdésessé válik, és elhúzódhat a megvalósítás.
A bizottsági ülésen nem csupán a szokásos témák kerültek terítékre, hanem egy váratlan és figyelemfelkeltő vita is kibontakozott. Az ülés kezdetén Tálosné Vass Katalin, a helyi civil közösség elkötelezett képviselője, Lego kockákból épített tornyot helyezett az előtte álló asztalra, hogy szemléltetni tudja a Waterfront City lakópark folytatásaként tervezett új épületek magasságát. Katalin ádáz küzdelmet folytat a Biggeorge Property által a Bogdáni út és Szentendrei út kereszteződésébe tervezett 1600 lakásos lakópark ellen, amely gyalogos hidat ígér az Óbudai-szigetre. Érdemes megjegyezni, hogy Nagygyörgy Tibor cégcsoportja a tervek során némileg visszafogta ambícióit, így az eredetileg tervezett 65 méteres lakótornyok helyett már csak 51 méteres magasházakat kívánnak emelni. Azonban ahhoz, hogy a beruházás első lépései megvalósulhassanak, elengedhetetlen a területre vonatkozó fővárosi és kerületi építési szabályok módosítása. A véleményezési szakasz lezárásának apropóján került ismét napirendre ez a kérdés a bizottság hétfői ülésén.
Óbudán tesztelhetik Rákosrendezőt: a Halászbástyáról és a Margit hídról is látható lakótornyok épülnének a volt harisnyagyár helyén
"A rendezési szabályok megváltoztatása egy szigorúan meghatározott terület, ahol a végső döntést a kerületek birtokolják."
Vitézy Dávid, a bizottság elnöke, hangsúlyozta a projekt jelentőségét. Kiemelte: "A fővárosi döntéshozók csupán arról határozhatnak, hogy a területen pláza vagy lakóépületek létesülnek. A beruházó korábbi ígéreteihez képest most már 4 milliárd forint értékű közösségi célú fejlesztést vállal a volt harisnyagyári területhez kapcsolódó projekt keretében. A város szempontjából ez egy optimális lépés, hiszen egy elhanyagolt ipari zónát alakítanak át, lakások épülnek, és elkerülhetjük a fák kivágását is. A főváros részéről ez egy támogatásra méltó kezdeményezés" - fűzte hozzá.
Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója kijelentette, hogy a kérdést a Fővárosi Közgyűlés még kétszer napirendre tűzi. Novemberben a lakhatási és infrastruktúra-fejlesztésekkel kapcsolatos településrendezési szerződések kerülnek megvitatásra, míg decemberben a végső tervekkel kapcsolatos vélemények fogalmazódnak meg. A tervező hangsúlyozta, hogy a projekt ellenzői között a legtöbben nem a közvetlen környéken élnek, hanem a kerület távolabbi részeiből érkeztek észrevételek. Érdekesség, hogy a szomszédos lakók 79%-a támogatja az új fejlesztést. Rámutatott arra is, hogy a beépítési sűrűség optimális, hiszen egy nagyvárosi környezetről van szó, így a tervezett beépítés is jól illeszkedik a környezethez.
Zábó Attila Óbuda ellenzéki alpolgármestere szerint a fővárost megtévesztették, a tervező pedig nem a lakosságot képviseli, hanem a beruházókat. (Kiss László polgármester korábban heves vitába bonyolódott a projektet erősen kritizáló helyettesével.) Nagygyörgy Tibor a Biggeorge tulajdonosa mondott néhány számot: csak arra 6 milliárdot költenek, hogy a volt ipari terület egyáltalán beépíthető legyen, további 4,5 milliárd forintból olyan infrastrukturális fejlesztéseket valósítanak meg, amely a környéken élőket szolgálja ki. A beépítés nem sűrűbb, mint amire korábban már engedélyt kaptak, a tornyok között 36 méter lesz, ami másfélszerese az előző ütemben megvalósult épületeknek, a házak pedig egy nagy zöld parkot vesznek majd körbe.
Kiss Ambrus zárszóként kiemelte: lakhatási válság van, amelynek kezelésére lakásokat kell építeni, a legjobb erre a rozsdaövezet. A beépítési sűrűséggel kapcsolatban összehasonlításul elmondta, hogy a kiemelt állami támogatást élvező XV. kerületi Szilas-ligetnél 3,5 a szintterületi mutató, miközben itt csak 2,5. Azt is megjegyezte, hogy az óbudai testület elé éppen Zábó Attila terjesztette elő az erről szóló javaslatot, amit szeptemberben el is fogadtak. A bizottság átruházott hatáskörben végül úgy döntött, hogy a támogatták a Waterfront City II. megvalósítását lehetővé tevő szabálymódosítást.
A lisszaboni siklóval kapcsolatos tragikus esemény fényében Vitézy Dávid arra hívja fel a figyelmet, hogy a helyszínen készült vizsgálati anyag megállapításait figyelembe véve érdemes lenne alaposan áttekinteni a budavári sikló működését. Héri József, a BKV üzemeltetési vezérigazgató-helyettese reagálva a javaslatra elmondta, hogy október első felében már döntést hoztak a külső szakértők bevonásáról, akik megfelelőségi értékelést végeznek a BKV járműparkjára vonatkozóan. A vizsgálatot a bizottság is támogatta, így a lépések már folyamatban vannak.
Kiss Ambrus megjegyzése szerint jelen pillanatban senki sem tud biztos garanciákat nyújtani a Sziget Fesztivál következő évi lebonyolítására. Érdekesség, hogy míg a fővárosi önkormányzat cégei általában felügyelőbizottság nélkül működnek, van egy figyelemre méltó kivétel is a szabály alól.





